15 November 2011

# cerita # cerita grandmama

Dua Tahun Menunggu Akhirnya Baru Sekarang Nak Timbul.....

SALAM 1 MALAYSIA


Assalamualaikum kengkawan mama semua....


Kenapalah lama sangat nak memunculkan diri tu rasanya selama dua tahun mama dah tunggu baru sekarang kau menampakkan diri dan buktinya sekali....mama ingatkan dah mandul dah tak boleh menjadi-jadi tapi dek kerana rungutan mama selama ini agaknya....alhamdullilah dikurniakan juga pada mama akan hasilnya....mama harap hasilnya nanti akan dapat memuaskan hati semua orang dan hilanglah segala tanggapan buruk terhadapnya....sayang tanaman mama ni pokok pisang kesayangan....hehehehe....


Dengan pokok pisang pun mama dok bercakapkan tapi sebenarnya memang elok kalau kita dapat bercakap dengan tanaman2 yang kita tanam tu sekurang2nya dia dapat mendengar luahan tuannya ni yang nak sangat merasa akan buah pisangnya itu....hasil dari tanaman sendirilah katakn....InsyaAllah x lama lagi dapatlah mama merasa jantung dan buah pisangnya sekali....cepatlah keluarkan buahnya yer wahai pokok pisang kesayangan mama.....


Inilah pokok pisang kesayangan mama besar betul jantungnya
 pasti buahnya nanti pun besar juga...hehehehe....

Kebun mama dulu semasa pokok pisang tu baru mula2 ditanam...
gambar kecik tu lah pokok pisang ni....hasil tanaman jagung yg turut
dapat merasa akan hasilnya dulu....pokok pandan pun kecik lagi masa ni....

ni dia dah besar pokok pandannya...pokok pisang pun dah besar...
dah bersih kebun ni sbb baru lepas pekerja SWM memotong rumputnya....

25 comments:

  1. alhamdulillah =]
    yeyeyeeye
    pisang dg berbungee!

    ReplyDelete
  2. pkok pon ley mandul eh mama hahaha

    ReplyDelete
  3. wahh, mama ada kebun rupanya... iya kan, saya pernah dengar petua2 orang yang berkebun ni. selalu ungkapkan kata2 yang baik2 pada tanaman.. supaya hasilnya akan baik.. gitu juga sebaliknya.. sebab tanaman ni pun pndai juga merajuk.. entah betul atau tidak.. hehehe

    ReplyDelete
  4. As salam Mama, wah tak sabar nak tunggu pisang tu muncul ye? Belakang rmh akak pun ada gak pokok pisang tp akak tak pernah ke belakang, takut.....ada nmpk biawak...haha..

    ReplyDelete
  5. Ishh ishh mama ni.. Pagi2 dah wat suspen ttg mandul haishhh... Hmmm pisang... Sedappp..

    ReplyDelete
  6. wah ma.. sedap ni buat jantung rebus cecah sambal asam..

    ReplyDelete
  7. bestnye dpt bercucuk tanam kt umah..

    ReplyDelete
  8. rezeki ank mama nk kawin kot... :D
    bestnye ada kebun ye mama...

    ReplyDelete
  9. jantung pisang tu buat saye terliur la mama.... suke mkn ulam jantung pisang tu..tapi kena celur dulu la kan..heee

    ReplyDelete
  10. berbudi pada tanah pasti dapat hasil yang lumayan...lagipun boleh kurangkan kos perbelanjaan dapur macam nie

    ReplyDelete
  11. uishhh..besa ny jntung tuuuu..bwat ulam, sodap nii..huhuhu ^_^

    ReplyDelete
  12. berbudi pada tanah..hasilnyer menguntungkan

    ReplyDelete
  13. saya tertanya2 apakah yg dibualkan antara mama dgn tanam2an nye tu

    ReplyDelete
  14. @Gen2Merah

    betul tu cikgu kita kena berckp ngan pokok2 ni biar die berbunga n mengeluarkan hasil yg byk...:)

    ReplyDelete
  15. @SoLy SoLicious

    betul tu jantung tu kena celur dulu baru boleh mkn...:)

    ReplyDelete
  16. @Zarul Umbrella

    byk yg perlu dibualkn agar byk dpt hasilnya...:)

    ReplyDelete