SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...
1-Menghina atau mengumpat suami
Jagalah maruah diri suami kita terutama tentang perkara-perkara yang berkaitan hal rumahtangga.Jangan menjejaskan rahsia suami atau menyebarkannya kepada orang luar eloklah dijaga kepercayaan yang telah diberikan suami kepada isteri dengan sebaik-baiknya.

2-Mengherdik dan menceritakan kelemahan dan kekurangan suami.
Isteri tidak boleh mengherdik suami di hadapan orang lain.Sebagai isteri hendaklah kita sentiasa menggembirakan hati suami ,jaga tingkahlaku,tutur kata kerana itu semua adalah penawar dalam sebuah rumahtangga serta perhiasan diri zahir dan batin.

3-Isteri keluar rumah tanpa izin
"Apabila perempuan keluar rumah sedangkan suaminya membencinya,dia dilaknat oleh malaikat di langit dan semua apa yang dilaluinya selain daripada jin dan manusia sehingga dia kembali."(Diriwayatkan oleh thabarani di dalam al-Awsat)

4-Isteri mendoakan kecelakaan buat suami.
isteri yang solehah adalah isteri yang sentiasa mendoakan kebaikan,kesejahteraan dan rahmat Allah SWT bagi suaminya dan bukan sebaliknya.

5-Membenci kegemaran suami
Sebagai ketua keluarga suami telah diberikan kelebihan melebihi isteri.Satu kurniaan Allah SWT yang meletakkan suami bertanggungjawab menjaga serta mengawal keselamatan,kesejahteraan keluarganya oleh itu tidak bermakna kita dengan sewenang-wenangnya berhak menyangkal atau menafikan kesukaan dan kegemaran suami.

6-Menjadi tekanan kepada suami
Sebagai isteri seharusnya boleh membantu dalam mentabirkan hal rumahtangga dengan itu dapat mengurangkan tekanan pada diri suami.Janganlah meminta sesuatu yang diluar kemampuan suami kerana hal yang demikian akan membuatkan tekanan dan ketegangan pada suami.

7-Mengungkit-ungkit janji suami
Redha dan bersyukurlah dengan setiap pemberian suami kerana itulah nikmat dan rezeki yang terbaik bagi isteri.

Dalam hadis Rasulullah saw bersabda dan bermaksud:
"Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita."Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka:"Mengapa terjadi demikian adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir?"
Baginda menjawab :
"Tidak mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya."(Riwayat Muslim)