Monday, March 05, 2012

10 Perkara Menarik Tentang Bayi Baru Lahir

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum semua....
Mari kita tinjau 10 perkara yang menarik tentang bayi yang baru lahir...

1-Bayi mengenali ibu terlebih dahulu sebelum ayah.Bayi mengenali suara ibu dari dalam rahim 
   lagi dan dapat mengenali suara dan bau ibu sebaik lahir ke dunia ini.

2-Bayi boleh melindung diri sendiri dari tercekik dikenali sebagai "protective reflek",lidah bayi 
   secara automatik akan menolak keluar objek asing untuk mengelakkan bayi dari tercekik.

3-Warna asal kebanyakan bayi yang baru lahir adalah biru dan warna ini akan berubah 
   kemudian selepas beberapa minit dilahirkan.

4-Bayi mengenali bau susu ibu.Anda mungkin menyedari bahawa sebaik anda mendekati bayi
   anda dia akan meragam dan banyak kerenah .Ini kerana bayi anda mengenali bau susu dan
   dia tahu makanannya sudah sampai.

5-Bayi mula tersenyum dalam pada usianya 6-12minggu

6-Bayi menangis tidak mengalirkan air mata sehingga dia berusia 3-12 minggu

7-Bayi dilahirkan mempunyai 300 tulang tetapi tulang-tulang ini akan bercantum kemudiannya
   membentuk 206 tulang sahaja seperti mana jumlah tulang orang dewasa.

8-Bayi dilahirkan tanpa tempurung kepala.

9-Bayi dilahirkan dengan keupayaan untuk berenang dan menahan nafas etapi kelebihan ini
   akan hilang sepanjang tumbesarannya.

10-Di dalam satu kajian saintis di Norway membuat satu penemuan mengejutkan apabila bayi
      yang baru dlahirkan dan diletakkan di atas perut ibunya ,merangka perlahan-lahan menuju
      ke payu dara ibunya dan menyusu tanpa sebarang bantuan dari ibunya.

Pada bakal ibu dan yang dah menjadi ibu jika ingin tahu lebih lanjut tentang info menarik penyusuan ibu,berpantang dan kesihatan lawatlah sumber ini..


20 comments:

  1. nice perkongsian mama ^_^
    ske dgn baby ~~
    hehee =D

    ReplyDelete
  2. owh..patut la... masa dalam pantang anak yg sulung dlu, sebab ngantuk sangat sy tak sedar si kecik tu merengek nak susu. sy letak jauh sikit dia dari sy sebab takut kena hempap. Mlm tu mmg sy tak sedar, bile sy terjaga, sy tengok dia dah de sebelah dgan mulut dok cari susu.. alahai..kesian dia...dlm bilik tu mmg takde sape.cume kami berdua jer..hu3.. memang tak leh lupa saat tu..

    ReplyDelete
  3. yang no 9 tu-pasal berenang baru tau..waaahh..hebat ar kire kan...:) -kuasa Allah kan..:)

    ReplyDelete
  4. salam mama.. bayi mula tersenyum tu mesti parents akan tertunggu²..hehehe

    ReplyDelete
  5. kne simpan entry ni untk rujukan kelak:)

    ReplyDelete
  6. nice onfo tentang bayi.. sukaaaa =)

    ReplyDelete
  7. Fakta dari grandmama ye? Heheh.. Comel je nickname grandmama tu..

    Bila mama cerita fakta tentang bayi ni, saya rasa tak sabar2 nak ada anak. Fakta 9 - Oo.. ye tak ye. Patut la bayi senang diajar berenang kan? Sebab derang dah biasa tahan nafas masa dalam perut. Fakta 10 - sangat menarik. Nanti insyaAllah kalau ada rezeki, ada anak nanti nak test buat camni. Heheh.

    ReplyDelete
  8. berdebar debar lak rasanya menghitung hari yang dah tak berapa nak lama ni..

    ReplyDelete
  9. @LydSunshine

    nickname baru mama tu....mekacih yer insyaAllah adalah rezeki nanti...:)

    ReplyDelete
  10. @Ezad Skytech

    yer la ezad buat tambah pengetahuan...:)

    ReplyDelete