Tuesday, February 28, 2012

Taklimat Tender Pembersihan Dan Pemakanan

SALAM 1 MALAYSIA


Assalamualaikum...
Hari ini mama nak cerita tentang kisah mama semasa memghadiri taklimat tender pembersihan dan tender pemakanan tempohari..punyalah ramai orang yang berpusu-pusu memasuki kawasan tempat mengambil borang lawatan tu ! nasib baik la masing-masing masih tahu beratur dan menunggu giliran masing-masing kalau tidak parah juga la...


kawasannya dahlah kecil ramai orang plak tu rasa nak pitam dibuatnya melihat gelagat bermacam-macam orang !...ramai juga petender-petender yang datang untuk mendengar taklimat kali ini..penuh sesak Dewan Pusat Islam itu dikerumuni dengan ribuan petender-petender dari dalam dan luar negeri Johor.


kali ini pusat taklimat diadakan di Pusat Islam Johor Bahru selalunya taklimat berkaitan dengan Kementerian Pelajaran taklimatnya pasti akan dilakukan di Jabatan Pelajaran tetapi kali ini telah ditukarkan ke Dewan Pusat Islam itu kerana keadaan dalam dewannya yang lebih luas dan besar...


Walaupun luas tetapi masih lagi kekurangan kerusi untuk petender-petender itu duduk ada yang duduk di tangga susur jalan dewan tu...sebenarnya mengikut kiraan kerusi-kerusi itu semuanya
mencukupi untuk menampung petender-petender tu semua tapi dek kerana masing-masing tak  
mahu beralah untuk duduk di line tepi membuatkan banyak kerusi yang kosong di tengah2 membuatkan yang lain tidak boleh duduk.... tanpa arahan masing-masing dengan kedegilan mereka aje...


Tapi setelah diberikan arahan dari pihak penganjur agar memenuhkan kekosongan kerusi di ruangan tengah membuatkan keadaan jadi teratur dan tersusun..sebenarnya arahan itu haruslah
didengar dan dipatuhi dahulu barulah masing-masing bergerak mengikut arahan yang sudah diberikan jadi tidaklah keadaan menjadi huru hara...jika arahan diikuti dengan baik semua orang akan mendapat tempat duduk masing-masing dan taklimat dapat di jalankan dengan segera...


Kita sebagai manusia ni haruslah mengikut arahan dan panduan apabila ingin melakukan sesuatu perkara tu jangan ambil mudah je setiap apa yang hendak dilakukan...sesuatu perkara yang bermasalah itu pasti akan ada jalan penyelesaiannya...kita perlulah berfikiran terbuka mengikut setiap arahan yang diberikan itu...


masih terdapat kerusi kosong ditengah2 tu ...sebelum taklimat

selepas taklimat  

18 comments:

  1. rmainyer yg nk masuk tender...tpi susah kot nk dpt kalo xder owg "dlm"

    ReplyDelete
  2. betul la .... nak sentuh mengenai "arahan" ni... kalau tak ikut arahan ni memang le jadi macam tu.... banyak kerusi kosong...dan jadi kelam kabut sikit....

    ReplyDelete
  3. setiap masalah pasti ada jalannya kan..?hehe

    ReplyDelete
  4. betul kata mama.... manusia nie suka tempat2 yg jauh...... padahal majlis2 ilmu....
    cuba pi tgk konsert.... pergh!!! bersesak kat depan....

    ReplyDelete
  5. memang camtu laa ragam nyer kak..mungkin diorang yg berebut dok tepi tu pikir kang dah abis taklimat senang nak kuar tak payah berhimpit2 susah nak kuar plak..kadang2 jd geram bila org2 dewasa bertukar jadi macam perangai budak2..

    ReplyDelete
  6. kalau pi mana2 taklimat memang camtu kak, susah betul orang nak penuhkan kerusi hadapan..

    ReplyDelete
  7. biasalah tu..dulu masa bljr kalau pensyarah2 'tak berbunyi' semua student pakat duduk rmai2 kat blkg..depan kosong je..

    =)

    ReplyDelete
  8. orang kita ni memang biasa la camtu..jangan kata dalam majlis camni je, dalam nak solat berjemaah pun sama je peelnya..masing masing nak pilih paling tepi, paling dekat ngan pintu, paling belakang, paling dekat dengan aircond..

    ReplyDelete
  9. @jelah

    tendar kerajaan ni mmg susah nak dpt tapi kalau dpt best...kiranya bergantung pada nasib kalau nasib baik dpt la tendar tu...:)

    ReplyDelete
  10. @Hafizin Jamil

    betul tu H.J dan itulah perlunya ikut arahan yg perlu x la ada masalah...:)

    ReplyDelete
  11. @remyhazza

    yer la kalau tengok konsert mesti nak dok depan kalau majlis2 yg formal x nak dok belakang sekali...:)

    ReplyDelete
  12. @saffiya_aleesya @ echa

    yer la susah kalau org dewasa bertukar peel mcm budak2kan...:)

    ReplyDelete
  13. skali skala dgr taklimat bez jgk kn..dpt bergaul ngn org baru...

    ReplyDelete
  14. mcm tu biasanya rakyat malaysia ni.

    mama amik tender bahagian ni ye:D

    ReplyDelete