Thursday, January 12, 2012

Info Tentang Lipas...

SALAM 1 MALAYSIA




Assalamualaikum semua...
Dalam mama BW tadi terjumpalah mama satu n3 yang menarik dan di sini mama nak kongsi pada semua kengkawan info tentang lipas ni...jom kita tengok dan sumber info klik sini...dan sini...

1- Nama lipas atau dalam bahasa Inggeris cockroach berasal dari perkataan Sepanyol "cucaracha"yang membawa maksud serangga gila.

2-Seekor lipas boleh menahan nafasnya selama 40minit...(patut la susah nak mati)

3-Seekor lipas boleh hidup 3-4 minggu walaupun kepalanya dah putus.

4-Kalau berlaku peperangan nuklear lipas adalah satu2 makhluk yang boleh hidup.

5-Lipas mempunyai darah berwarna putih...(wah keturunan raja yer)

6-Kebanyakkan lipas boleh terbang tapi tidak semuanya.

7-Lipas yang paling besar di dunia adalah Macropanesthia Rhinocerus berasal dari Australia
yang beratnya adalah 50gram ...

8-Lipas goreng adalah makanan biasa di Cambodia.

9-Lipas makmal betina boleh menghasilkan anak tanpa bantuan lipas jantan dan anak2 dia semuanya betina.

10-Lipas hanya boleh mengawan sekali dan mampu menghasilkan anak sepanjang hidupnya.

11-Agak mustahil untuk menangkap seekor lipas sebab die ada rambut2 halus yang boleh mengesan angin daripada pergerakkan apa2 yg menghampirinya.

12-Semasa perang di Vietnam tentera Amerika menggunakan lipas untuk mengenal pasti 
askar2 komunis yang menyamar sebagai petani.

13-Lipas ada gigi di dalam perutnya.

14-Lipas yang dilumatkan boleh membantu menghilangkan kesan bisa jika dilumurkan ditempat itu.

15-Lipas boleh menukararah sebanyak 25 kali dalam masa 1 saat.

16-Kalau lipas patah kaki, kaki itu boleh tumbuh semula.

17-Lipas bernafas melalui bahagian tepi badannya dan bukan melalui hidung.

18-Lipas hanya ada 6 kaki tetapi memiliki 16 lutut.

19-Lipas boleh berlari 3batu sejam.

20-Lipas dikatakan menghabiskan 75% masa sehari dengan hanya duduk tanpa buat apa2.


p/s fakta yang menarik...pada yg penggeli lipas sabar yer...

15 comments:

  1. eiii..gelinyeee....sy benci lipas dengan keturunannya sekali..geliiiii.... @_@

    ReplyDelete
  2. @mimie..

    hahahaa pasti ramai lg yg geli tengok lipas kat blog mama ni...:)

    ReplyDelete
  3. hehehe...Kancil merupakan salah seorang pengeli lipas...hahahaha

    ReplyDelete
  4. Tak sangka mahsuri tu rupanya keturunan lipas. Hahaha.

    ReplyDelete
  5. hehehe tgk gambar xdela geli.. tp jmp lipas betul2 mmg geli la.. tp anak saya takut ngan lipas.. kalau dia xnak kuar bilik air.. sebut je kipas konfom melompat keluar.. hehehe mmg byk kelebihan lipas ni kan.. sebut lipas je pun dah buat org geli dan takut...

    ReplyDelete
  6. asben kita plg geli dgn lipas.. nasib baik ada superwife yg x geli dgn serangga sbg penyelamat. apapun info tntg lipas ni memang best.

    ReplyDelete
  7. aiyooooo
    mang diee liat nak mati
    huuuuu
    patot la
    hehehehe

    ReplyDelete
  8. @QueeN TerataI

    ramai juga yg geli bila tengok lipas ni...:)

    ReplyDelete
  9. @aimie amalina

    betul tu mmg liat nak mati lipas ni...:)

    ReplyDelete
  10. sy geram dengan lipas yang terbang2 ni...heee~

    ReplyDelete
  11. @Ezad Skytech

    betul tu geram sgt dah tu susah nakmati kan...:)

    ReplyDelete
  12. salah satu fakta lagi, nak bunuh lipas plg cepat, semburkan je ngn baygon haha. dlm beberapa saat je da mati.

    ReplyDelete