Monday, January 16, 2012

Depan Lain Belakang Lain...

SALAM 1 MALAYSIA

Assalamualaikum semua....
Orang yang jenisnya begini percakapannya memang langsung tidak boleh di guna pakai langsung ! semuanya yang keluar dari mulut dia memang tidak boleh dipercayai ! Ada juga jenis orang yang begini depan kita bukan main manis lagi segala apa yang dituturkan itu ! itulah kata orang "lidah itu tidak bertulang"....boleh bertutur apa saja yang mereka suka...

Kita sebagai mangsanya merasa amat-amat kecewa atas sikap mereka yang berperangai seperti ini...kalau depan orang yang dikutuk tu seumpama "pijak semut pun tak mati" dengan mukanya yang selamba mengata orang lain...kalaulah perkara sebegini terjadi pada kawan atau adik-beradik kita sendiri apakah akan kita lakukan...seelok2nya hindarilah merekakan tapi
kalau adik-beradik yang mempunyai sikap begini lagilah susah juga untuk kita menanganinya... 

Kalau cerita yang disampaikan itu sebenar-benarnya betul tak apa tapi sebaliknya cerita yang saja direka-reka untuk menyakitkan hati orang lain...manusia jenis yang bermuka-muka ini sepatutnya diletakkan muka mereka dengan topeng yang menyerupai syaitan agar semua orang akan takut akan apa percakapan dan pertuturan mereka itu....

Lagak seperti seorang yang waras dalam percakapan tapi sebenarnya seperti pengecut "baling batu sembunyi tangan"...rasanya baik campakkan manusia yang begini dalam kandang
harimau biar dia jadi bahan santapan harian dari dia melakukan perkara-perkara yang tidak berguna dan tidak berfaedah ! tapi yang peliknya manusia yang mendengar percakapan dan pertuturannya boleh jadi terikut-ikut akan apa yang dicakapkannya itu walaupun mereka dah tahu perangai sebenarnya...

Betullah apa yang dikatakan oleh mantan Perdana Menteri kita dulu Tun Dr.Mahathir "melayu ni sebenarnya mudah lupa"...Walau dah tahu perangainya yang sebenar mereka tapi masih boleh mempercayai bulat-bulat apa yang dikatakannya itu...

Manusia ! manusia ! kenapalah begini sikap kau dan kau masih ada di bumi Allah ini...apakah yang seronoknya menjaja cerita orang begitu ! sedarlah diri tu bahawa engkau tak akan selama-lamanya di bumi Allah ini ! ada masanya kau akan dapat balasannya sekarang ini balasan akibat perbuatan yang tak baik Allah akan bayar cash je di dunia ini...SubhanaAllah....



p/s jadilah manusia yang manusia lain suka...

34 comments:

  1. hmmm..
    tak suka betul owg macam nieyh...

    ReplyDelete
  2. alahai... ramai y mcm ni mama... byk dh terkena... :(

    ReplyDelete
  3. @Lelaki Ini

    betul tu paling benci sikap yg mcm ni...:)

    ReplyDelete
  4. Salam Mas, org yg punya sifat tersebut mmg pandai bermain kata selalunyalah...org yg dah mmg tabiatnya suka menipu lg mudah memainkan peranan...hurm !

    ReplyDelete
  5. saya pernah berkawan dgn org spt nie, tp bila tau peragai cam2, terus sy mjauhkan diri, bukan nak putuskan silaturahim, takut kalo terus bergaul, terikut2 lak dgn perangai cam2 gak..apapun minta kita dijauhkan dr sifat camni...

    ReplyDelete
  6. ade lagi ek orang macam tuh,, tidak bergune betul la,, haish.. :'(

    ReplyDelete
  7. ada je orang yang macam ni mama...menyampah dengan perangai yang macam ni...

    ReplyDelete
  8. @[PCL]

    betul tu mereka mmg suka cara masalah sbenarnya..:)

    ReplyDelete
  9. @kis

    seelok2nya elakkn diri dr org mcm ni...:)

    ReplyDelete
  10. @Ezad Skytech

    betul tu ezad menyampah tengok muka die org..:)

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Mama

    10 katanya
    11 yang tak betul.... he he

    ReplyDelete
  12. Anti jugak dengan dabel face ni.. Dah pernah terkena. Orang camni memang tak boleh buat kawan..

    ReplyDelete
  13. assalam mama..yg spesis ni memang ramai kat opis sy..

    ReplyDelete
  14. shark bukan org mcm itu:)
    muka shark hanya ada 1..
    dan xdek talam di muka:p

    ReplyDelete
  15. susah nak agak orang macam nie...bila kita terkena baru tahu orang macam tu...kalau kesan tu ndak besar...ndak apalah tapi kalau teruk...beri kesan pada kehidupan kita

    ReplyDelete
  16. hati yang penuh penyakit tu mama...xnak la jadi camtu...moga2..amin

    ReplyDelete
  17. kadang-kadang tak faham kenapa ada org yg boleh bersikap mcm ni..hmm..

    ReplyDelete
  18. dengan orang macam ni memang kena berhati2 lebih sket.tapi kadang2 kita pn bukan tau kan.dpn kte bkn men lg.hmmm

    ReplyDelete
  19. @atuk

    waalaikumussalam atuk...yer betul tu dlm byk2 satu jer boleh percaya...:)

    ReplyDelete
  20. @SYANI

    betul tu mmg anti dgn org mcm ni...:)

    ReplyDelete
  21. @Pen Biru

    waalaikumussalam Pen biru....asal ada org yg peel mcm tu kat mana2pun adakan...:)

    ReplyDelete
  22. @shark

    kalau mcm tu syukur alhamdullilah dah kurang sorang kan...:)

    ReplyDelete
  23. @Kancil 8349

    betul tu kancil mmg akan beri kesan pada kita semua...:)

    ReplyDelete
  24. @Dylla Abas

    ntah la mungkin hasutan syaitan dan ikut hawa nafsu die kot...:)

    ReplyDelete
  25. saya pernah ada kawan camni kak! memang sakit hati dibuatnya..

    ReplyDelete
  26. sama dgn mama
    kenapalah org cm ni ada

    emm..
    tapi org cm ni akhirnya nnti akan sedar jugak

    langit tinggi ke rendah,,

    ReplyDelete
  27. @aimie amalina

    betul tu mimi harap die sedar diri...:)

    ReplyDelete
  28. if kita dh tau dia tu sorg talam bermuka2, mmg nyampah gila kan tgk dia punyala buat baik pijak smut tak mati depan kita pdhl belakangggg, ya Rabbi! >.<

    ReplyDelete
  29. @~Filzati Zulkepli~

    betul tu menyampah kalau tengok muka org yg mcm ni...:)

    ReplyDelete