Wednesday, January 11, 2012

4 Petua Lagi...

SALAM 1 MALAYSIA


Assalamualaikum semua...
Hari ini mama nak bagi 4 lagi petua untuk kekawan semua moga petua ni dapat membantu bila kita berada di dapur....selamat mencuba yer kekawan semua...


Pasta Tahan Lama
Bagi membolehkan pasta yang direbus tahan lama,masukkan pasta yang telah direbus ke dalam plastik kemudian masukkan ke ruangan pembeku peti sejuk.InsyaAllah pasta itu boleh tahan lebih lama.

Hilangkan Bau Hanyir Pada Ikan Atau Ayam.
Untuk menghilangkan bau hanyir rendamkan ikan atau ayam yang telah siap dipotong ke dalam tepung gandum yang telah dibancuh dengan air.Biarkan selama 5 hingga 10minit.Selepas siap direndam bilas ikanatau ayam tersebut dengan air sehingga bersih dan
bolehlah dimasak.


Kurma Lembutkan Daging.
Kekawan semuanya pasti penggemar daging tetapi kadang kala daging yang dimasak kerasdan liat untuk melembutkan daging ketika memasak cubalah dengan cara ini .Masukkan kurma sebanyak satu hingga dua biji di dalam masakan anda.InsyaAllah daging yang direbus itu cepat empuk dan enak.


Membersihkan perut Lembu.
Pasti amat sukar untuk membersihkan perut lembu daripada sisa kotoran cara yang terbaik untuk membersihkannya ialah dengan memcucikan perut terlebih dahulu.Kemudian rendamkan perut didalam besen yang berisi air kapur sirih biarkan selama 1 hingga 2 jam.
Setelah itu bilas dengan air bersih dan kita akan dapati kekotoran pada perut lembu itu akan hilang...InsyaAllah selamat mencuba...

21 comments:

  1. wahhh...info yang boleh di guna...

    ^_^

    ReplyDelete
  2. gud info... kebanyakkan dah tahu cuma yg pasta tu je x tahu.. so boleh la amalkan selepas nie..

    ReplyDelete
  3. terima kasih mama...satu perkongsian ilmu yang baik

    ReplyDelete
  4. tang aym tu saye suke..tang pasta tu..kureng cket..sbb tekak tak time sgt pasta..

    ReplyDelete
  5. Wa, banyak betul yg saya boleh guna. Terima kasih Mama...

    ReplyDelete
  6. limah ske mkn ayam..blh laa gne utk hlg kn hanyir ayam ^_^

    ReplyDelete
  7. tq ...petua yg menarik utk dikongsi

    ReplyDelete
  8. bestlah petua mama nie,,,thanks kongsi dgn kami..(^_^)

    ReplyDelete
  9. @kis

    sama2 la kita berkongsi info yg baik kan...:)

    ReplyDelete
  10. thanks mama for the info !!!!
    berguna tu....

    ReplyDelete
  11. woww, mmg menarik petua ni mami... awsome

    ReplyDelete