Tuesday, August 02, 2011

Jaga Mulut Elak Dosa....

SALAM 1 MALAYSIA

Hari ini dah masuk hari kedua kita berpuasakn
semoga ibadah puasa kita hari ini mendapat
nikmatnya yang berkali ganda...
Di dalam bulan puasa ini banyak perkara yang
perlu kita jauhi perkara2 yang kurang elok
itu dapat kita hindari dan tidak dilakukan 
sesuka hati kita....

Di bulan puasa ini kita perlu bercakap perkara2 yang perlu jer
nilaikan dahulu sebelum kata-kata itu kita lafazkan.
Di dalam hal rumahtangga ini banyak yang harus kita
fikirkan dan perlulah fikirkan 
kata-kata yang remeh yang boleh menyinggung perasaan suami 
merupakan dosa yang boleh membawa kepada pergaduhan.
Kita hendaklah mengelakan dari bertanya urusan orang lain
yang tiada berkaitan dengan diri kita sendiri atau pun orang lain.

Sewaktu suami pulang misalnya,isteri bertanya

''Abang dengar tak,kawan abang tu dah kahwin lagi satu?"

Cakap-cakap begitu boleh meretakkan hubungan suami isteri.
Ujudkan suasana yang saling mempercayai antara satu
dengan lain, isteri haruslah cuba berbaik sangka
dengan suami janganlah sikap tuduh menuduh boleh menjadi punca
suami tidak selesa berada di rumah.

Bila berada di rumah gunakanlah kata-kata yang lembut
dan isteri yang menghormati suami akan menggunakan
bahasa yang baik dan lemah lembut pertuturannya.
Suami yang pada mulanya mungkin mempunyai masalah
di tempat kerja sedikit sebanyak berasa tenang apabila balik ke rumah 
dan mendengar suara dan bicara isteri yang lembut.

Elakkan perkataan bernada menghina dan mengejek
sebelum suami atau isteri marah dan bertindak
menghemburkan kata-kata yang tidak baik 
perlulah merehatkan diri dan bertanya apa punca suami
atau isteri melakukan perkara yang kita tidak suka itu.

Oleh itu hendaklah kita jauhi segala-gala perkara 
yang akan mendatangkan
punca pergaduhan suami isteri...
Di bulan yang baik ni bulan Ramadhan eloklah kita jauhi
segala perkara yang tidak elok dan tidak
berfaedah dari situlah dapat kita membersihkan
hati  dan fikiran dengan segala amal ibadat yang baik...

6 comments:

  1. Kalau tiada perkara nak cakap baik diam sahaja kan. Berhati-hati apabila berkata-kata supaya tidak menyakitkan hati.

    Mama, pasal GA tu nanti Wina tengok dan cari gambar yang sesuai untuk letakkan untuk GA. Kena cari yang menarik kan untuk menang? Hehe gambar-gambar lama kena imbas tapi takde pengimbas. Apapun nanti cari insyaAllah. Terima kasih sebab jemput sertai.

    -wina1979-

    ReplyDelete
  2. saya spechless je hari ni mama.. =)

    ReplyDelete
  3. Wina:thanks sbb nak join segmen mama yer...:)

    okay x pe ...:)

    ReplyDelete
  4. Semut Senyum: yer la semut hari ni kita dok diam jer...:)

    ReplyDelete
  5. weeee
    jadi lah isteri solehah
    weeewittt
    kene tuntut ilmu dr akak ni sebelom kawen..hehehe

    ReplyDelete
  6. @aimie amalina: hehehe aimie itu dah sepatutnya kan dlm agama pun kita mmg
    dituntut menjadi seorg isteri yg solehah...

    wah bab nak tuntut dr mama ni susah sikit kot besar belanjanya hahaha
    mama gurau jer ye amimie...:)

    aimie nak kawen ke?

    ReplyDelete