Salam 1Malaysia.
Hari ini aku nak bagi sedikit petua buat kamu semua,petua-petua ini adalah dari petua nenek moyang kita dahulu.Sedikit sebanyak ada yang ku olah daripada majalah-majalah yang aku baca,semuga petua-petua ini dapat memberikan sedikit sebanyak panduan buat kamu semua...ok...


Petua 1: Daun inai menghilangkan senggugut
Bagi mereka yang mengalami senggugut sewaktu datang haid,petua untuk menghilangkan sakit di bahagian bawah perut cuba ambil sedikit daun inai dan rebus daun inai itu sehingga mendidih.Kemudian biarkan air rebusan itu suam dan minumlah perlahan-lahan.Bolehlah diamalkan setiap hari InsyaAllah sakit senggugut itu akan hilang.


Petua 2: Elak perut buncit.
Bagi mengurangkan masalah perut buncit sediakanlah dua biji limau nipis dan kapur sirih.Ambil air perahan limau nipis tadi dan campurkan dengan sedikit kapur sirih kacau hingga sebati kemudian sapukanlah bancuhan tadi di perut.Amalkanlah setiap malam.InsyaAllah perut tidak akan buncit lagi.


Petua 3: Kunyit hidup legakan selsema bayi
Bayi mudah meragam dan tidak selesa apabila selsema.Salah satu cara untuk mengatasinya,adalah dengan menggunakan kunyit hidup.Tumbukkan sedikit kunyit hidup dan sapukan pada batang hidung bayi itu InsyaAllah selsema itu akan hilang.


Petua 4: Bunga cengkih kecutkan jerawat.
Bagi mengecutkan jerawat, ambil beberapa tangkai bunga cengkih.Gosokkan di bahagian belakang lesung batu.Kemudian titikan sedikit air dan sapukan di bahagian yang berjerawat.Amalkan setiap malam,InsyaAllah jerawat itu akan hilang dan tidak akan meninggalkan parut.



Petua 5: Atasi kencing tidak lawas.
Bagi mereka yang mengalami masalah kencing tidak lawas,amalkan lobak putih sebagai sebahagian dari menu harian.Bagi mendapatkan kesan yang lebih cepat,rebus lobak dan minum air rebusan itu.Amalkan selalu makan dan minum air rebusan lobak putih itu.