Marilah kita semua berkongsi entri ini,semuga setelah membaca entri ini anda semua dapat panduan yang berguna dan ia akan boleh dipraktikkan hingga bila-bila.Hari ini entrinya berkisarkan tentang kaki dan kasut.
Kasut adalah pelengkap utama dalam setiap orang,tidak akan lengkap jika kita keluar kemana-mana tanpa kasut.Penampilan kita pun akan kelihatan amat janggal sekali dan untuk bergaya sekurang-kurangnya kita haruslah memiliki lebih dari sepasang kasut.Pastinya salah satu koleksi kita ialah kasut bertumit tinggi.Kasut bertumit tinggi sering menjadi pilihan kerana ada yang beranggapan menyarungkannya membuatkan kamu kelihatan lebih berkeyakinan dan berketerampilan.
Adakah kasut bertumit ini sesuai digayakan oleh semua orang??Berapakah ketinggian kasut bertumit yang tidak memberikan kesan kepada kaki dan adakah ia sesuai dipakai pada setiap masa?? Penting bagi kamu untuk mengetahui tentang kasut yang sesuai akan membuatkan kamu lebih selesa dan mengurangkan risiko kepada penyakit sakit kaki.




Ketinggian kasut
1.Untuk mendapatkan tumit kaki daripada pecah dan merekah,tumit kasut paling ideal adalah dua setengah hingga tiga inci.
2.Jika kamu memang berminat dengan kasut bertumit tinggi,pastikan kamu tidak memakainya lebih daripada enam jam sehari.Jadi pastikan kamu mempunyai simpanan selipar di kereta ataupun di pejabat.
3.Bagi kamu yang sentiasa banyak bergerak dinasihatkan tidak memakai kasut bertumit tinggi.Selain memberikan kesan kepada buku lali,pemakaian kasut bertumit tinggi secara kerap membuatkan seseorang itu mengalami sakit belakang.

Bentuk Kaki
1.Bentuk kaki antara yang menyukarkan kamu untuk memilih kasut.Jadi sebelum membeli pastikan kamu mengetahui bentuk kaki kamu.
2.Kamu yang berkaki lebar perlu memilih kasut dengan depan yang lebar.
3.Ada yang mempunyai masalah gerbang kaki(arch) tinggi dan disarankan agar tidak memakai kasut bertumit tinggi kerana ia akan memberikan kesan kepada tulang kita.
4.Jika kamu mempunyai kaki pengkar atau bengkok ke dalam,pastikan kasut dipilih tidak memberikan kesan kepada anggota badan lain dan dapatkan nasihat pakar kasut sebelum memilih kasut.


Jenis kasut dan Fungsinya.

1.Kasut sandal tumit tinggi.
Kasut ini boleh dipakai tanpa mengira waktu.Kegunaannya boleh dibezakan mengikut material yang digunakan.Satin,sutera atau material polos dikategorikan sebagai 'evening shoes',kulit dan PU untuk kegunaan harian.



2.Kasut bertutup (court shoes) 
Ia biasanya lebih sesuai digayakan untuk ke pejabat.Selain kelihatan formal ia juga boleh menyerlahkan keyakinan pemakai.




3.Kasut tapak rata(flat) 
Kasut ini sesuai untuk bersantai dan ia sering menjadi pilihan remaja kerana memudahkan pergerakan selain mudah dipadankan dengan pelbagai jenis baju.




4.Ballerina,flat court shoes
Kasut jenis ini menyerlahkan keremajaan pemakai.Ia juga tidak terlalu menyerlahkan kerana rekaannya lebih ringkas dan sederhana.




5.Kasut baji (wedge)
Jika kamu banyak berjalan sesuai menyarungkan kasut ini.Kasut ini tidak sesuai untuk dipakai ketika menghadiri majlis formal.Ia juga selesa kerana mempunyai tumit penuh yang boleh menampung berat badan anda.



6.Platform.
Kamu yang suka bertumit tinggi digalakkan mencuba kasut jenis ini.Lapisan tambahan di bahagian hadapan kasut menjadikan ia lebih seimbang dengan ketinggian tumit kasut.Jadi risiko untuk tergelincir amat kurang.



Kasut yang sesuai. 
1.Mungkin ada antara kamu yang gemar menggayakan kasut bertali.Seelok-eloknya ketika memakai kasut bertali pastikan tiada satu pun jari yang terkeluar di antara tali terutama jari yang paling kecil.
2.Jika membeli kasut bertutup,beli satu saiz lebih besar daripada saiz yang selalu dipakai atau cuba berjalan dahulu sebelum membeli.Ini penting bagi kamu yang mempunyai kaki lebar serta berisi kecuali jika kamu bersaiz biasa.
3.Tentukan saiz kasut kamu.Lebar kaki akan meningkat seriring perubahan usia.Jika kamu menggunakan saiz 6,jangan sesekalimenggunakan saiz lebih kecil atau lebih besar kerana ia memberikan kesan kepada kulit kaki sakit dan kesan lain kepada tubuh dalam jangka panjang.
4.Apabila mencuba kasut pastikan ada ruang untuk jari-jari kaki kamu bergerak.
5.Pilih kasut yang lembut pada bahagian atas,dibuat dari bahan yang mudah lentur agar sesuai dengan bentuk kaki.Kulit lembut adalah pilihan terbaik kerana ia tidak menyakitkan kaki.

6.Pilih tapak kasut yang tebal dan lembut daripada buatan yang baik.Ia dapat mengurangkan tekanan semasa berjalan di atas permukaan yang keras.