ASSALAMUALAIKUM...
SEOUL PUSAT BERCUTI YANG BEST DAN MENARIK | Memang menjadi idaman mama dan memang dah dalam wishlist pun nak pergi bercuti ke Korea ni..oleh itu kenalah tekadkan azam nak menyimpan dan nak makan angin ke Korea ni..jadi kenalah ada wishlist impian mama..Kalau korang nak bercuti next on the list korang kenalah book cheap flights to Seoul online semudah di hujung jari.Kimchi,K-Pop,K-Drama inilah tiga elemen utama Korea.Eh,betul ke? 
Sebenarnya banyak lagi sudut lain Korea Selatan yang tersembunyi, dinanti untuk korang terokai. Tarikan alam semulajadi, lokasi bersejarah, street art, perkampungan dengan karektor tersendiri,gerai makanan yang enak, taman tema, muzium interaktif dan banyak lagi tarikan unik yang lain, semuanya ada di sini.Seoul kalau disebut bunyinya juga seperti soul, sesuai sekali dengan namanya sebagai sebuah bandaraya yang begitu hidup tidak kira siang atau malam.Bukanlah sebuah bandaraya biasa, kerana bandar ni telah bernafas sebagai tempat penempatan sejak 2,000 tahun yang lalu lagi.
Kotaraya besar Seoul ini bukan sahaja menawarkan pusat beli-belah, bangunan pencakar langit dan hiburan semata-mata, ia juga masih menyimpan khazanah alam dan budaya Korea yang masih asli.Di mana? Lihat senarai 10 destinasi wajib korang lawati di bawah.Sudah melancong ke negara orang, mesti banyak yang ingin korang pelajari pasal negara yang dijejaki itu kan? Kalau macam tu, sebelum korang melangkahkan kaki ke tarikan-tarikan yang lain di Korea ini, apa kata kalau korang melawat National Museum of Korea.
 Melangkah masuk ke dalam muzium ini membuatkan korang merasa seperti merentasi zaman kerana pamerannya yang tersusun kemas bermula dari zaman pra-sejarah di Korea sehinggalah ke zaman moden,pameran ini juga lengkap dengan penerangan di dalam bahasa Inggeris (bukan senang nak jumpa muzium sebegini di Korea).Dah penat berjalan,korang boleh bersantai di banyak ruang santai yang disediakan pihak muzium.
Changdeokgung Place merupakan salah satu daripada tempat tinggal bagi keluarga diraja Korea.Untuk menerokai seluruh kawasan istana ini, korang memerlukan sekurang-kurangnya 2 jam.Tak cukup dengan keindahan istana ini,di luarnya pula ada taman yang cukup mengasyikkan keindahanya.Ada beberapa buah kolam teratai dan dikelilingi dengan pokok-pokok yang penuh warna-warni terutama pada musim luruh, suasana di taman ini kelihatan sungguh magikal.Pejamkan mata dan bayangkan korang sedang berjalan-jalan dengan keluarga raja di sini.
Sebuah kawasan yang pada asalnya adalah tempat pelukis-pelukis di Korea mempelajari seni lukis pada zaman Dinasti Joseon(1392-1910), kini Insadong masih lagi mengekalkan semangat keseniannya dengan kewujudan pelbagai jenis geleri seni,pakaian,likisan,kraftangan dan lain-lain lagi.Di sini jugalah korang boleh membeli barangan untuk menghasilkan kaligrafi,bermacam jenis teh,hanji (kertas tradisional Korea),
hanbok(pakaian tradisional Korea) dan lain-lain lagi.Lokasi yang wajib korang lawati ! Terletak di tepian Sungai Hangang,Hangang Park merupakan sebuah taman rereasi yang lengkap dengan pelbagai kemudahan untuk korang beraktiviti bersama keluarga di waktu petang seperti taman bermain bola kerajang,gelanggang bola tampar,gelanggang tenis,skate rink,pusat kecergasan,laluan basikal dan juga sebuah kolam renang yang luas.
Walaupun taman ini agak popular sehinggakan ada yang membuka khemah,ajaibnya,kawasan sekitar kawasan sekitar kelihatan sangat bersih.Di samping itu, dari Hangang Park juga korang dapat melihat pemandangan indah bandaraya Seoul yang terletak diseberang sungai.Teringin ke sini? Rancanglah aktiviti menarik bersama keluarga sebelum datang,korang nak tahu antara aktiviti yang terkenal di sini adalah menaiki bot pedal,berkanu,bbq,berkhemah,ski air dan banyak lagi !
Dibuka pada tahun 2015,muzium empat tingkat,Grevin Museum adalah sebuah yang unik yang mesti korang lawati di Korea Selatan.Setiap bahagian di Grevin Museum ini direka dengan tema-tema tertentu yang dapat memberikan korang pengalaman yang cukup realistik.Apa yang dapat korang lihat di sini? Pernah dengar tentang muzium orang lilin di Madame Tussauds? 
Inilah yang dapat korang rasai di Grevin Museum.Namun yang menariknya lagi tentang muzium ini adalah kerana pameran di sini juga adalah dalam bentuk yang interaktif.Antaranya,korang dapat bermain bola keranjang dengan Michael Jordan,menghadiri kelas Albert Einstein,berjalan di red carpet yang dikelilingi oleh artis Hollywood serta Korea dan macam-macam lagilah.Pendek cerita,semua yang tak mungkin berlaku dalam hidup sebenar,dapat korang rasai di sini.Kat Traveloka dengan adanya promotian yang banyak korang boleh membuat booking di Cathay Pacific Airlines flight booking dengan rate yang agak menarik.

Macam mana korang teringin tak nak ke Korea ni? Kalau teringin cepat-cepatlah menambung dan pastu bolehlah booking tiket flight dan hotelnya sekali yer...Plan awal supaya lebih mudah untuk korang setkan masa dan itinerary trip untuk korang bercuti ke Korea nanti.Okay selamat bercuti !