Friday, May 31, 2019

10 KUIH TRADISIONAL DULU-DULU YANG PERLU ADA KETIKA HARI RAYA

ASSALAMUALAIKUM...
10 KUIH TRADISIONAL DULU-DULU YANG PERLU ADA KETIKA HARI RAYA | Korang dah mula ke,membuat persiapan untuk biskut hari raya? Kalau sudah mula menyediakan biskut raya tu baguslah yer...mama tak ada buat persiapan pun untuk kuih muih ni,anak-anak mama yang membuat dan membelinya saja...bila dah berusia ni,mama memang dah semakin malas nak membuat kuih muih ni...kuih muih yang anak-anak buat serba sedikit itu pun dah cukup buat mama...lagi pun bila sanak saudara datang ke rumah nanti pasti ada menu yang lain juga, jadi kuih muih yang ada ini pun akan diusik serba sedikit jer...

Masih teringat kisah lama-lama, bila mama nak buat persiapan untuk hari raya di kampung dulu,yang pastinya arwah mak mama la yang terlalu sibuk nak buat kuih raya tradisional ini...punyalah susah payahnya bila arwah nak membuat kesemua kuih muih tradisional ni...kalau tak dibuat akan terasa macam tak kena saja bila tiba hari raya...kuih muih inilah yang selalu ada di atas meja untuk dijamukan pada tetamu yang datang beraya ke rumah...setiap satu kuih ini semuanya akan mengambil masa yang lama juga untuk membuatnya tapi arwah mak tetap nak menyediakannya setiap kali menyambut bulan Syawal...jomlah kita lihat satu persatu kuih yang biasa ada di rumah mama dulu ketika bulan Syawal menjelma...
1-Kuih Bahulu
Kuih bahulu ! kuih bahulu inilah adalah kuih raya yang terlalu susah bagi mama hendak membuatnya dulu...mamalah yang terpaksa  menghencap telur itu sehingga kembang..rasa macam nak tercabut tangan dibuatnya tapi arwah mak tetap suka dengan kuih bahulu ini...bila dah kembang telurnya,sampailah proses untuk membakarnya pula,aduhhh punyalah susah payah betul nak menyediakan kuih bahulu ini dulu..bila bab membakarnya pula,kena la pandai jaga api atas dan bawahnya pula..kalau tak dijaga aja hangus kuih bahulu tu nanti...sampai pedih-pedih mata la, bila sampai bab membakarnya..memang seronok sebenarnya tapi semuanya itu akan terus jadi kenangan terindah dalam hidup mama...sekarang ni semuanya dah jadi mudah dan senang,dah ada mesin pengadun jadi tak perlulah bersusah payah lagi untuk menyediakannya ! just petik jari semuanya siap tersedia....
2-Kuih Batang Buruk
Kuih batang buruk ini pun susah juga nak membuatnya tapi tetap ada di meja bila hari raya menjelma...kalau tepung kacang hijaunya sedap pasti sedaplah rasa kuih batang buruk ni..bila memakannya kenalah slow-slow kalau tidak aja tersedak dibuatnya...
3-Kuih Ros
Kuih yang sedap tapi kena duduk lama juga menghadap kuali untuk menyiapkannya...
4-Kuih Lidah Buaya
Mama panggil kuih lidah buaya jer ni tapi tak tahu la kat tempat korang apa namanya...kuih ni pun perlu ambil masa juga untuk menyiapkannya...masih kena duduk menghadap kuali berjam-jam untuk menggorengnya...bila dah siap digoreng kena sira dengan gula halusnya pula..bila dah dimakan memang tak boleh nak berhenti mengunyahnya...
5-Kuih Bangkit
Kuih bangkit ni paling arwah mak mama suka sebab ianya lembut dan peroi sekali...kena jemur tepungnya di bawah panahan matahari dulu,pastu baru boleh dibuat kuih bangkit ni..sekarang dah mudah semuanya boleh dibuat dengan senang sebab sudah ada mesin untuk membuatnya...
6-Kuih Koya
Inilah nama kuih yang biasa mama panggil tapi tak tahulah kat tempat korang...mana tahu ada nama selain dari nama kuih yang mama guna tu...kacang hijaunya perlu dihancurkan dahulu,pastu dijemur ditengah panas kemudian barulah tepung kacang tanah tu ditekap kat acuannya...akhirnya dijemur sekali lagi.. 
7-Tart Nenas
Kuih yang paling sedap sekali rasanya,ada rasa manis jem nenas diatasnya...dulu-dulu inilah patern yang biasa dibuat, bentuknya yang bulat dan letakkan jem nenas itu diatasnya...memang rare tart nenas macam ni dulu tapi sekarang ni dah bermacam-macam bentuk yang ada di pasaran.
8-Tempeyek Ikan Bilis Kacang
Sedapnya kalau dapat makan tempeyek yang mak buat dulu,terasa rempah didalam tepungnya dan sedap sangat bila tergigit ikan bilis diatasnya...sekarang ni malas sungguh nak membuatnya,beli saja di kedai atau order jer sebab itulah yang lebih mudah sekarang ini..
9-Biskut Suji
Biskut yang jadi feveret mama selamanya...kalau makan mesti nak angkat balangnya sekali...rasa macam tak puas kalau makan macam biasa...kalau nak makan sebalang memang sekejap jer habisnya...sambil bakar sambil masuk ke mulut,itu cerita kalau tak puasa la yer...kalau dah asyik masuk mulut jer,memang tak penuh-penuh la balang kuihnya...
10-Biskut Makmur
Satu lagi biskut feveret mama ni iaitu biskut makmur...sedap sangat kalau dapat memakannya lebih-lebih lagi bila isi kacang di dalamnya banyak, memang terasa keenakkannya...lembut dan manis bila dimakan tapi bila dimakan kenalah hati-hati takut tersedak sebab kehalusan tepung,gula dan kacangnya..kalau beraya ke rumah saudara mara memang mama akan cari biskut makmur ni dahulu, kalau ada memang asyik dok mengulang biskut yang sama jer la...

Inilah antara biskut dan kuih yang wajib ada di rumah mama dulu...sekarang ni memang malas sangat nak membuatnya,ada banyak dijual di pasaran tapi rasanya memang tetap tak sama macam air tangan arwah mak buat dulu-dulu...itu semua hanya tinggal memori terindah bagi mama...kalau dapat diulang masa memang mama teringin nak kembali di masa lalu bersama arwah,tapi apakan dayanya masa tetap akan bergerak ke hadapan dengan pantasnya tiada apa yang dapat kita lakukan hanya ingatan memori indah bersamanya akan tetap dikenang sampai bila-bila...Al-fatihah untuk arwah mak...


p/s korang dah buat kuih raya...apa biskut yang biasa korang buat setiap raya ek..?

4 comments:

  1. Kuih koya tu kalau tempat kinah panggil putu kacang. Semua ni favourite hehehe. Tahun ni banyak tunjuk je sebab rumah tengah renovate huhu.

    ReplyDelete
  2. Semua kuih itu sedap-sedap dan menjadi kesukaan hingga kini :)

    ReplyDelete