23 April 2017

# resepi masakan

RESEPI SIMPLE | AYAM GORENG MINYAK

ASSALAMUALAIKUM...
Hari ni pantang ada masa dan peluang hubby juga yang ke dapur...mama hari ni tak berapa sihat perut sakit jadi hubby ambil alih dapur untuk memasak...menu resepi hubby hari ni adalah menu simple yang digemari oleh anak-anak...jom kita lihat resepi simple hubby ini...


Bahan yang diperlukan...
ayam, serbuk kunyit
cili merah, cili api dihiris
bawang dihiris
bawang putih dihiris
halia dihiris
minyak untuk menggoreng
garam serbuk perasa

Cara memasaknya..
1-Bersihkan ayam gaulkan dengan serbuk kunyit dan garam..digoreng sehingga kekuningan..angkat dan tepikan...
2-Gunakan minyak goreng ayam tadi.. tumiskan bahan hirisan halia,bawang merah, putih dan cili merah/api sebentar saja..
3-Letakkan garam dan serbuk perasa secukup rasa.Akhir sekali tuangkan kuah minyak tadi diatas ayam yang telah digoreng..pastikan ada kuah berminyak tu yer...sebab itulah resepi ini dinamakan dengan nama ayam goreng berminyak..
Inilah satu resepi simple tapi sedap...selamat mencuba korang..

p/s resepi cepat siap cepat makan....

5 comments:

  1. Mudah aje resepinya mama..nantinSA nak cuba buat la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg mudah SA,,,cubalah buat senang n simple jer...

      Delete
  2. Sedapnya..saya kalau makan ayam goreng mcm nih..letak kicap pon dah cukup..mau 2 pinggan tambah..hehe

    ReplyDelete