11 April 2017

# resepi masakan

RESEPI KUAH LEMAK IKAN TERKURUNG PUCUK UBI

ASSALAMUALAIKUM...

Hari ni dah tak tahu nak masak apa untuk menu berbuka petang nanti...walaupun sedang asyik nak cari resepi untuk berbuka mama nak kongsi kat sini satu resepi kat korang semua..resepi kali ni adalah "kuah lemak ikan terkurung pucuk ubi" hari ni..jom kita tengok resepinya...

Bahan yang diperlukan...
Sardin (ikan terkurung)
pucuk ubi
santan
asam keping
bawang merah
cili api
garam
serbuk perasa
sedikit serbuk kunyit(nak warna kuning sikit)

Cara Memasaknya..
1-Pucuk ubi direbus terlebih dahulu sehingga lembut..potong kecil sedikit (kalau suka panjang biarkan saja)
2-Tumbuk cili api,bawang merah sehingga hancur...masukkan bahan tumbuk ke dalam periuk..
3-Masukkan santan cair dahulu..masak sekejap pastu masukkan pucuk ubi yang telah direbus tadi..letak asam keping, sedikit serbuk kunyit, garam dan serbuk perasa secukupnya..
4-Biarkan didih sekejap..akhir sekali masukkan sardin ke dalam kuah..masukkan sekali santan pekat..biarkan kuah didih sekejap...jangan sampai pecah minyak yer..
5-Dah siap boleh tutup api..kuah lemak ikan terkurung siap untuk dihidangkan bersama-sama menu yang lain juga...lebih sedap ada sambal belacan dan ikan masin...
selamat mencuba yer..

Nak tahu entri berkaitan tekan sini..


p/s ganti puasa tinggal sehari lagi..

13 comments:

  1. terimakasih, simple.. pokcik nak try masak resipi yg ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh pokcik...simple jer menu ni...

      Delete
  2. Ingatkan ikan terkurung tu ikan apelah.
    Rupanya ikan dalam tin. Sekarang dalam peket pun ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehee ikan terkurung senang panggil kn...:)

      Delete
  3. ohhh ikan sardin rupanya ikan terkurung tu.. puaslaa fikir ikan ape.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaa betul tu lea ikan sardin..

      Delete
  4. Sedap sedap.. Rajin kakmas.. Tak boleh mkn pucuk ubi lg hehe

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. ikan sardin hernee...mama panggil ikan terkurung jer...

      Delete