Tuesday, April 23, 2013

7 Tanda Awal Isteri Derhaka Pada Suami

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...
1-Menghina atau mengumpat suami
Jagalah maruah diri suami kita terutama tentang perkara-perkara yang berkaitan hal rumahtangga.Jangan menjejaskan rahsia suami atau menyebarkannya kepada orang luar eloklah dijaga kepercayaan yang telah diberikan suami kepada isteri dengan sebaik-baiknya.

2-Mengherdik dan menceritakan kelemahan dan kekurangan suami.
Isteri tidak boleh mengherdik suami di hadapan orang lain.Sebagai isteri hendaklah kita sentiasa menggembirakan hati suami ,jaga tingkahlaku,tutur kata kerana itu semua adalah penawar dalam sebuah rumahtangga serta perhiasan diri zahir dan batin.

3-Isteri keluar rumah tanpa izin
"Apabila perempuan keluar rumah sedangkan suaminya membencinya,dia dilaknat oleh malaikat di langit dan semua apa yang dilaluinya selain daripada jin dan manusia sehingga dia kembali."(Diriwayatkan oleh thabarani di dalam al-Awsat)

4-Isteri mendoakan kecelakaan buat suami.
isteri yang solehah adalah isteri yang sentiasa mendoakan kebaikan,kesejahteraan dan rahmat Allah SWT bagi suaminya dan bukan sebaliknya.

5-Membenci kegemaran suami
Sebagai ketua keluarga suami telah diberikan kelebihan melebihi isteri.Satu kurniaan Allah SWT yang meletakkan suami bertanggungjawab menjaga serta mengawal keselamatan,kesejahteraan keluarganya oleh itu tidak bermakna kita dengan sewenang-wenangnya berhak menyangkal atau menafikan kesukaan dan kegemaran suami.

6-Menjadi tekanan kepada suami
Sebagai isteri seharusnya boleh membantu dalam mentabirkan hal rumahtangga dengan itu dapat mengurangkan tekanan pada diri suami.Janganlah meminta sesuatu yang diluar kemampuan suami kerana hal yang demikian akan membuatkan tekanan dan ketegangan pada suami.

7-Mengungkit-ungkit janji suami
Redha dan bersyukurlah dengan setiap pemberian suami kerana itulah nikmat dan rezeki yang terbaik bagi isteri.

Dalam hadis Rasulullah saw bersabda dan bermaksud:
"Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita."Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka:"Mengapa terjadi demikian adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir?"
Baginda menjawab :
"Tidak mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya."(Riwayat Muslim)





21 comments:

  1. nauzubillah...jauhkan kami dr berkelakuan sebegini

    ReplyDelete
  2. hukhukhuk..saya sayang suami shaye walau gaduh itu kadang2 ada ngeeee

    ReplyDelete
  3. Semoga kita tidak tergolong dlm golongan ini. Aminnn :)

    ReplyDelete
  4. selamat pagi kak masz..minta kita dijauhkan..jadikanlah kami semua isteri2 yg solehah..ameen

    ReplyDelete
  5. nauzubillah...mintak dijauhkan jadi pada diri sndiri..da lame x jgk blog mama.....rinduuu..hihihi

    ReplyDelete
  6. taat pada suami, jaga solat, jaga puasa dan satu lagi, Hana lupa lak ^^ hehe.. insya-Allah dijanjikan syurga utk isteri yg menjaga keempat-empat perkara ni :)

    ReplyDelete
  7. mcm mana plak kalo menuntut janji suami utk berhenti hisap rokok mama? hehehehe

    terima kasih mama kongsikan ilmu ini.. semoga kita semua x menjadi isteri yg derhaka...

    ReplyDelete
  8. Semoga kita tergolong dalam golongan Isteri Solehah, aminnn

    ReplyDelete
  9. Ya Allah, kdg2 tanpa sedar, salah satu perbuatan di atas kita lakukan.
    Semoga lindungi kami dari menjadi isteri yang derhaka kepada suami :'( kami takut dengan nerakaMu Ya Allah.

    ReplyDelete
  10. Asal kegemaran suami 'tak makan luar' sudahlah kan Mas. Kegemaran lain tak apa kan:)

    ReplyDelete
  11. panduan yg baik tuk dya sebgai isteri..tq mama :)

    ReplyDelete
  12. Semoga bila dah berumahtangga nanti, AJ dijauhkan dari sifat2 kat atas ni..

    ReplyDelete
  13. o...moga2 kathy tak tergolong dalam golongan itu mama...tq 4 sharing this info..

    ReplyDelete
  14. satu perkongsian yang sangat bagus dan sangat bermanfaat.. saya sukaaa :)

    ReplyDelete
  15. Minta dijauhkan. Sentiasa belajar perbaiki diri. Muhassabah.

    ReplyDelete
  16. bagus perkongsian ni buat ingatan pada para isteri dan pedoman bagi suami dalam mendidik isteri..

    ReplyDelete
  17. mekasih berkongsi ilmu mama.......

    ReplyDelete
  18. Sy seorg suami, isteri sy selalu mengungkit2 hal silam dan tidak menghormati sy.. Sy sendiri sudah cuba menjadi yg terbaik dan memberikan yg termampu kepada nya.. Seorg suami mana yang tidak mahu merancang hidup yg sempurna kpd isteri nya... Tetapi isteri sy menggunakan hal tersebut utk mengatakan yg sy janji manis sedangkan pada halnya dahulu sy berharta dan kini tiada harta. Isteri sy melemparkan kata kesat kepada sy spt babi dan sebagainya dan sial hidup dgn saya. Sy sebagai suami tidak pernah langsung memukul ataupun mendera dia.. Keluarga nya pula menyokong tindakan nya... Kadang kala dia memanggil aku dgn panggilan kau aku shj... Adakah isteri sy derhaka kpd sy... sy rasa isteri sy amat tidak hormat sy dan selalu mengugut sy... Tlg lah sy ya Allah... Wlaupun sy berdosa, berikan hidayah pada isteri ku supaya jgn lah derhaka pada ku kerana aku tidak sanggup dia di seksa di hari pembalasan mu...aku mempunyai hati dan pernah terdetik isteriku menderhaka dan tidak redha akan perbuatan nya tetapi aku tidak daya lg... Kini aku tidur pun x lena...

    ReplyDelete