Sunday, April 21, 2013

4 Tanda Hidup Kita Tidak Berkat

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...
Di dalam hidup kita ini bermacam-macam cara kehidupan yang perlu kita lalui samada baik atau tidak ianya terpulang pada diri kita sendiri dan setiap individu itu sendiri  dibawah ini terdapat tanda-tanda hidup kita tidak berkat...jomlah kita semak samada kita hidup didalam kerberkatan atau tidak...

1-Duit banyak tapi cepat habis
Pendapatan bertambah tapi asyik tak mencukupi..duit banyak dihabiskan pada benda yang sia-sia saja.Sepatutnya bila kita mempunyai duit yang banyak sedekah sedikit dan mungkin ianya akan bertambah tetapi tidak kita semakin kedekut sedekah tak bertambah duit tetap habis juga ke tempat yang lain.

2-Buat kerja tak siap
Banyak dapat projek pendapatan bertambah tapi asyik duit tak mencukupi.Macam-macam usaha dibuat ,macam-macam projek dicuba nak dilakukan tapi semuanya tergantung satu pun tak berjaya tapi kalau berjaya masih tidak menjadi seperti yang dirancangkan.

3-Buat sesuatu tidak dapat manfaat
Baca buku banyak tapi ilmu satu pun tak diperolehi.Nasihatkan orang lain tapi diri sendiri tunggang langgang.Buat sesuatu semuanya tak menjadi.

4-Masa habis dengan sia-sia
Kesibukan kononnya tapi sebenarnya masa banyak dihabiskan dengan banyak perkara-perkara yang sia-sia leka dengan semua perkara yang sia-sia leka bermain,leka berfacebook,leka menonton tv,leka berborak tapi tidak dapat meluangkan masa untuk membaca Al-Quran sehari pun masih susah,solat pun hingga akhir waktu malah nak berdoa untuk diri sendiri pun malas.

Marilah kita bermuhasabah diri kita agar jangan kita berada di dalam keadaan seperti di atas moga kita semua akan tergolong dari orang-orang yang mendapat keberkatan dari Allah inshaAllah..



18 comments:

  1. info yang menarik :D hi mama :D saja singgah2. semoga sihat selalu okey :D

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas prkongsian....

    Semoga hidup kita sentiasa diberkati oleh-NYA .....

    ReplyDelete
  3. Info yang sangat berguna.. Terima kasih Share... Nurrul mohon untuk share jugak boleh ? :)

    ReplyDelete
  4. Entri yg bermanafaat utk semua. Jom muhasabah diri. ..

    ReplyDelete
  5. Benda ni macam yang terjadi kat saya je mama. Sob sob :(

    ReplyDelete
  6. salah satu cara juga dengan menunaikan zakat pendapatan untuk menyucikan rezeki yg diterima.

    ReplyDelete
  7. Semoga hidup kita beroleh keberkatan. Inshaallah. Amin

    ReplyDelete
  8. Alhamdullilah..saya dpt sesuatu bila singgah di sini..

    ReplyDelete
  9. tertarik dengan isi khutbah jumaat baru2 ni..

    "hendak bersedekah jangan tunggu duit dah sikit"..

    kebiasaan kebanyakan orang macam tu, bila rasa harta berkurangan baru nak beramal, dengan harapan ALLAH akan balas berkali ganda..

    semoga kita semua tidak begitu..

    ReplyDelete
  10. sama2 bermuhasabah diri. n3 yang bagus. thanks =)

    ReplyDelete
  11. sebagai peringatan bersama..thanks sharing mama

    ReplyDelete
  12. bagus buat diri sendiri... dibuat pedoman hidup :)

    ReplyDelete
  13. 1 lagi perkongsian yg sgt bermanfaat..kena muhasabah diri lepas ni..thanks 4 sharing mama :)

    ReplyDelete
  14. terima kasih atas info dan ingatan mama.....

    ReplyDelete
  15. MOGA DIJAUHKAN SEGALANYA...thanks for sharing mama:)

    ReplyDelete