Friday, November 30, 2012

Resepi Kerabu Tauge Campak-Campak Campur Kerang Versi Mama

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum....




Dah terasa kat tekak mama ni nak makan kerabu tauge...jadi misi mencari bahan-bahan dilakukan hubby mama.. taugenya saja yang tak ada sebab bahan2 yang lain dah ada dalam simpanan jadi bila hubby balik terus saja menjalankan misi membuatnya...

kebetulannya hubby mama ada membeli sedikit kerang untuk direbus saja jadi mama ambil sedikit kerang itu buat ditambahkan dalam kerabu ini oleh itu jadilah Kerabu Tauge Campur Kerang akhirnya...
jom kita tengok resepi ikut suka mama ni yer...
 "Kerabu Tauge Campak-Campak Campur Kerang Versi Mama"

Bahan:
Tauge 
cili merah
kerisik
cili padi
limau kasturi
soo hoon (jika suka)
bawang merah
garam/perasa
kerang

cara buatnya:
soon hoon direndam dan dicelur sedikit..
tauge buang ekornya...kalau suka celur sedikit tapi mama lebih suka yang tidak dicelur sbb suka kerangupannya..
dah potong semua bahan tadi cili merah,cili padi,bawang merah
masukkan semuanya dalam satu bekas.Bubuh kerisik tambah garam, sedikit perasa dan perahkan air limau nipis,masukkan sekali kerang yang dah direbus tadi gaulkan semuanya sekali.Akhirnya kerabu tauge campak2 mama dah boleh dihidangkan.
Selamat mencuba sendiri yer...



6 comments:

  1. ohh.. sedap ni kalau makan dengan ayam masak pedas

    ReplyDelete
  2. dkna baru jer lps makan kerabu...tapi kerabu mangga mama :)

    ReplyDelete
  3. wah.. walaupun simple je, tapi memang mengiurkan lah...wah...

    ReplyDelete
  4. Erkkk...mama...kita xmkn tauge...hehe

    ReplyDelete
  5. best!!! nampak cam senang jer nak buat.....

    ReplyDelete
  6. sume org suke mkn kerabu. tapi nape saye kureng suke ehhh. hee.

    ReplyDelete