Saturday, February 11, 2012

Petua Dapur Lagi...

SALAM 1 MALAYSIA

Assalamualaikum semuanya...
Jom kita tengok petua lagi di pagi hari sabtu ini...

1-Tepung Kastard Segarkan Wajah
    Jika kita mempunyai wajah yang kusam marilah kita cuba petua ini yer..Bancuhkan tepung 
    kastard dengan air suam pastu masukkan sesudu madu beserta sedikit perahan limau nipis.
    Gaulkan hingga sebati dan sapukan pada wajah dan biarkan sekejap sehingga kering se-
    belum dibasuh dengan air suam cara ini boleh juga menghilangkan jerawat.


2-Pati Santan Lebatkan Rambut.
    Mengidam rambut yang lebat dan cantik mudah je caranya ambil pati santan dan lumurkan
    pada rambut kemudian bungkus dengan kain dan biarkan semalaman.Amalkan selalu insya'
    Allah rambut pasti akan lebat.


3-Hilangkan Gatal Kerongkong
   Batuk dan gatal di kerongkong menyebabkan rasa yang tidak selesa.Untuk melegakannya
   tumbuk lumat bawang merah dan satukan dengan kicap beserta secubit garam.Kemudian
   minum bancuhan tersebut insyaAllah ia akan meredakan masalah gatal kerongkong itu.

4-Hilangkan Semut Pada Buah Rambutan
   Sukarnya menikmati buah rambutan yang penuh dengan semut dan untuk menghilangkan dan
   membuang semut itu sediakan bekas yang diisikan air dan masukkan garam secukupnya,
   Kemudian rendamkan rambutan tersebut dan biarkan seketika semut-semut itu akan mati.
   Selamat mencuba...

5-Petua Menghilangkan Sakit Kepala
   Bagi yang kerap diserang sakit kepala rendamkan sedikit serbuk teh bersama asam keping.
   Biarkan kembang minum airnya.Cara ini mampu melegakan sakit kepala dengan pantas.


6-Hilangkan Rasa Kebas
   Jika anda sering merasa kebas pada anggota badan,ambil ais batu dan letakkan pada 
   bahagian badan tersebut selama 5 minit insyaAllah rasa kebas itu akan hilang.Selamat 
   mencuba ye...                                                                      
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

26 comments:

  1. wahhh...petua lagi..mmg berguna ni mama...hee :D

    ReplyDelete
  2. tepung kastard naikkan seri muk a...hebat tu !

    ReplyDelete
  3. Mau nambah satu, cara menghilangkan sakit gigi dengan berkumur kumur pakai garam :D

    ReplyDelete
  4. alamak kesiannya semut tak berdosA mati dlm air garam...sy sanggup ketuk je smp semut tu lari...huhu

    ReplyDelete
  5. wow mama. tq ntk petua ni :) mudah jerk.

    ReplyDelete
  6. Tepung kastard tu karang bleh jadi puding kastard plak kat muka, pastu bleh terus jilat makan. Hehehe.. Pastu yang kicap tu, perghhh.. tak dpt saya bayangkan betapa horrornya rasa nak minum benda camtu. Huhu.. Tapi yg rendam teh dgn asam gelugor tu bloeh l;a try kot.

    ReplyDelete
  7. petua yang sangat berguna, boleh cuba ni..

    ReplyDelete
  8. bestnya petua mama ni...tq sharing yek...

    ReplyDelete
  9. wahh..thanks for sharing..nak try la nanti :D

    ReplyDelete
  10. @LydSunshine

    yer la yg berani jer boleh cubakan...:)

    ReplyDelete
  11. terima kasih mama...petua yang bagus mama

    ReplyDelete
  12. mama..yang untuk sakit kepala nak minum ke..atau sapu dekat kepala....kongsi ilmu

    ReplyDelete
  13. @karmilaillang

    minum dear tapi tapis la teh tu dulu baru diminum...:)

    ReplyDelete