Friday, August 26, 2011

Terapi Air Rawat Penyakit....

SALAM 1 MALAYSIA

Hari ke 26 berpuasa.
Dalam tekak mama sakit2 ni masih sempat lagi nak ketuk2 lappy ni 
nak tulis n3 ni buat panduan semua yang kurang sihat
 mama dah pun makan ubat dan lepas ni nak berehat sekejap
semoga berkuranganlah sedikit tekak ni...
Okay hari ini mama nak berkongsi info sihat je
bukan ada cerita apa-apa pun....sebab diri sendiri pun tak sihat....

Air yang kita guna seharian itu sebenarnya banyak kegunaannya selain untuk kita mandi, mencuci pakaian, membasuh kereta, menyiram pokok bunga
dan sebagainya namun ramai dari kita tidak tahu bahawa air dapat membantu penyembuhan sesuatu penyakit.
Contoh mudah yang kita sendiri alami, ketika badan kita terasa letih dan lesu, kita akan berasa amat segar dan sihat apabila kita dapat mandi bukan?
 Itu lah satu contoh yang mana air dapat melegakan badan ketika kita lesu dan tak bermaya. Mandi air panas atau sejuk dapat membantu menyembuhkan penyakit yang dialami.

1.    Mandi air panas boleh menimbulkan rasa relax dan tenang
serta dapat membantu mengurangkan rasa sakit dan lenguh-lenguh.
Biasanya bagi yang mengalami demam bolehlah
 ditambah dua atau tiga gelas garam laut di dalam air mandian.

2.    Mandi air sejuk biasanya mengejutkan sistem saraf kita
dan tubuh akan terasa lebih segar dan relax tapi
 janganlah berendam terlalu lama kerana
 kesannya dapat selesema, masuk angin dan tidak selesa.

3.    Minum air hangat dengan garam sebagai pembersih juga amat membantu.
Amalan begini jika diamalkan pada waktu yang sesuai dapat mengurangkan ketegangan jantung dan organ lain di dalam badan kita.
Bagi yang sihat tidak disarankan mengamalkan meminum air hangat bersama
 dengan garam secara berlebihan agar tidak menimbulkan kesan sampingan.

4.    Berendam dalam air panas dan air sejuk adalah sebahagian bawah tubuh kita manakala tubuh di atas tidak boleh dikenakan air.
Rendaman air panas dan sejuk secara berganti-ganti boleh membantu pesakit.
 Caranya cukup dengan berendam air panas antara
 5-10 minit manakala berendam air sejuk pula tidak boleh melebihi satu minit.
Biasanya cara begini tidak disarankan bagi
yang mengalami masalah di bahagian bawah tubuh.

  Terdapat juga penyakit yang tidak boleh menggunakan air panas
atau air sejuk terutamanya penyakit kulit seperti ekzema,
penyakit jari dan kuku yang disebabkan oleh virus dan cacing.  Cara terbaik adalah dengan melakukan perawatan kesihatan tubuh secara menyeluruh.
Ikutilah juga program diet yang baik, berjemur dan sebagainya.
Makanlah buah-buahan untuk kesihatan badan kita
 kerana ia adalah salah satu program diet yang baik.
Mama dah cuba terapi ini alhamdulilah semakin sihat dan diharap
cepat sembuh sebab hari raya bakal tiba tak lama lagi....
                                                                                                                                                                                                                         
                  
  Gambar hubby mama berendam di dalam air....
     merendamkan badan yang lesu pasti menyegarkan
                                                                       

p/s gambar hubby berendam semasa kami sekeluarga berkelah di Air Terjun Chemor Perak tahun lepas...


                                   

12 comments:

  1. Semoga mama cepat sihat. Bila tengok suami mama terapung teringat pula pasal orang mandi kat Laut Mati terapung jer. Hehe...air memang banyak kegunaan.

    -wina1979-

    ReplyDelete
  2. erm.... nice tips... kalau mandi sebelum subuh pun baguskan kak...

    ReplyDelete
  3. betul lah mama,kalau tak mandi tu rasa mcm tak segar n nak demam,kalau kite baru lepas mandi hujan,dinasihatkan mandi cepat2,kalau tidak penyakit maii..hehe

    ReplyDelete
  4. @NA

    thanks yer wina doakan mama cpt sembuh ye..")

    ReplyDelete
  5. @Pn. Sheila

    thanks ye sheila...mmg bagus pun dpt menyegarkan badan...:)

    ReplyDelete
  6. @fiq.

    betul tu mandi dpt menyegarkan bdn kita...:)

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum mama,

    good tips ni...tgk gambar En hubby mama berendam tu..terus lind rasa teringin nak gi mandi sungai n air terjun tau...hehehe

    ReplyDelete
  8. @iyan shazlind

    thanks yer...boleh lah balik raya nanti kita cari tempat yg baik utk berendam...:0

    ReplyDelete
  9. Salam mama,

    sebab itu kalau kancil mandi mesti berjam2...kalau kat sungai mahupun kat laut tetapi kalau di bilik air ndak sampai 5 minit dah keluar...ndak tahan sejuk...pelik kan...apapun maklumat yang mama berikan memang menarik

    ReplyDelete
  10. thanx ye.. tima kasih atas perkongsian ini... lepas ni nak try berndam air lama2..e hehe

    ReplyDelete
  11. @Kancil 8349

    sama2 kancil....bersama kita berkongsi maklumat yg berguna utk semua...:)

    ReplyDelete