Thursday, August 25, 2011

Mengawal Perasaan Cemburu....


SALAM 1 MALAYSIA


Ramadhan ke 25 hari ini...
N3 mama hari ni nak bagi tips pada kekawan macammana
dan bagaimana nak mengawal perasaan cemburu...
"Cemburu"
semua orang kat di dunia ini memiliki sifat cemburu ini tidak terkecuali mama juga. 
Tapi hari ini mama tiada perasaan cemburu pun dengan sesiapa hanya nak berkongsi tips bagaimana nak mengawal emosi apabila cemburu itu datang melanda kat kita semua.
Cemburu ini adalah salah satu perkara yang amat kita risaukan sekali apabila kita mempunyai pasangan yang terlalu kuat cemburunya.
Oleh itu sesiapa yang mempunyai pasangan yang ada sifat-sifat cemburu ini atau kamu sendiri yang mempunyai sifat cemburu ini 
berhati-hatilah dalam segala perilaku kita supaya tidak terjadinya sesuatu hal yang tidak menyenangkan dan mengakibatkan pergaduhan.




Tips Mengawal Pasangan Yang Cemburu
1- Jika pasangan kamu mula menunjukkan rasa cemburu,jangan terbawa-bawa dengan sifatnya itu dan kamu tidak perlu untuk menjawab setiap soalannya,lebih baiklah kamu berdiam diri daripada terus menyemarakkan kemarahannya.

2- Terima hakikat bahawa kekasih kamu atau sesiapa pun tidak berniat untuk melukai hati kamu,mungkin ini sifat semula jadinya dan janganlah kamu ambil hati akan kata-katanya.

3- Cuba sedaya upaya kamu untuk membina keyakinan diri,pujilah kekasih, tunang, suami atau isteri kamu jika perlu.Mintalah nasihatnya dan salurkan rasa cinta kamu pada orang yang kamu sayangi itu.

4- Janganlah kamu suka berpoya-poya dengan wanita/ lelaki lain.Ini hanya akan membuat situasi lebih sukar,apa yang perlu bagilah sokongan yang berterusan padanya.

5- Berbincanglah dengan pasangan kamu tentang perasaan cemburunya secara perlahan-lahan dan pilihlah waktu yang paling sesuai sekali.


Atasi Sifat Cemburu
1- Hormatilah perasaan pasangan kamu kerana dia juga mempunyai hak untuk menilai kcantikan wanita/lelaki lain.

2- Bagi diri sendiri masa untuk mengatasinya.Jika kamu seorang yang kuat cemburu,usah berharap kamu boleh berubah dalam masa yang singkat.

3- Tuliskan apa juga perasan kamu apabila kamu merasa cemburu.Marah? Tidaktentu arah?Menangis? Geram? Rasa malu?Adakah kamu ingin meneruskan hidup kamu dengan cara ini? Jika jawapannya tidak, maka berubahlah segera.

4- Cuba fikirkan bagaimana sifat cemburu kamu itu meledak.Adakah adil kamu menyisihkan pasangan kamu daripada orang lain?Bukannya sesuatu yang teruk andainya pasangan kamu senyum dengan orang lain.Kajilah dari segi yang positif supaya kamu tidak melayan perasan cemburu itu seterusnya.

5- Bina keyakinan diri dan kita mungkin akan rasa lebih selamat dari bergantung pada pasangan kita saja.Luaskan persahabatan kepada orang lain juga.

Kesan Positif Cemburu
1- Mengelakan si dia curang kepada kamu.
2- Sentiasa menghormati kamu dan tidak pandang pada orang lain apabila bersama kamu.
3- Sentiasalah menjaga hati kamu.
4- Segala pergerakannya di bawah kawalan kamu.


Kesan Negatif Cemburu
1- Si dia akan cepat bosan bersama dengan kamu.
2- Percintaan kamu hambar kerana kamu langsung tidak ada kawan yang lain.
3- Selalu berlaku pergaduhan kerana sifat curiga dan cemburu itu menjadi semakin    
     melampau.
4- Pergerakan sentisalah diawasi seperti orang yang bersalah.


35 comments:

  1. cemburukan tanda sayang mama...heee...

    ReplyDelete
  2. jeles bia berpade2

    lau utk kebaikan ape slhnye kan

    ReplyDelete
  3. skng ni dang dalam situasi cembru..hohohoh


    peace

    ReplyDelete
  4. wah...bagus tips ni mama, boleh diamalkan. nak tambah satu lagi...cemburu tandanya sayang.

    ReplyDelete
  5. iya, saya pun pernah melalui perasaan cemburu yang meluap2 dulu.. bila perasaan itu sudah sampai ke kepala, apa2 pun boleh jadikan.. feww`

    Terima kasih atas perkongsian ini.. sama2 kita berusaha ke arah kelakuan yang lebih postif dalam diri ini

    ReplyDelete
  6. info yang menarik...sesiapa pun mesti ada sifat cemburu...negatif mahupun positif...bagi ramai yang bercas negatif..hehehe...kurang2kanlah...
    nanti ada yang lari...hehehe

    ReplyDelete
  7. saya takde perasaan cemburu..macam mana mama?haha

    ReplyDelete
  8. cemburu boleh buat hbgn jadi berantakan. kena praktik nasihat mama ni. :P

    ReplyDelete
  9. kdg2 cemburu ni xleh kawal..adeh..

    ReplyDelete
  10. cemburu itu baik tp jangan melampau kan..??

    ReplyDelete
  11. Awas! Jgn sampai cemburu buta..:)

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum mama,
    thanks for the tips..betul jgn jealous sgt sampai pasangan kita rasa terkonkong kan...:)

    ReplyDelete
  13. kadang-kadang cemburu tu kena jugak mama. macam, cemburu sebab kawan naikkan pangkat. sebab kita cenburu kat dia, kita jadi lagi rajin berusaha. =)

    ReplyDelete
  14. @SoLy SoLicious

    betul tu soly tapi berpada2lah bila ada perasaan cemburu tu..:)

    ReplyDelete
  15. @cx's

    sama2lah kita berkongsi info CX'S....:)

    ReplyDelete
  16. @Iffah Afeefah

    betul tu iffah jeles biarlah berpada2...:)

    ReplyDelete
  17. @Dang Intan Duka

    sabr yer dear jgn terlalu ikut emosi....:)

    ReplyDelete
  18. @eiela

    cemburu tu x bahaya tapi manusia yg mengalaminya tu yg bahaya...:)

    ReplyDelete
  19. @Santri T.P.I.N.I

    ye betul tu santri cemburu tu tanda sayang tapi berpada2 yer...:)

    ReplyDelete
  20. @Gen2Merah

    betul tu harus dikawal perasaan cemburu tu...

    sama2 gen2merah kita dpt kongsi info..:)

    ReplyDelete
  21. @Kancil 8349

    thanks kancil...harap2 dpt lah kita kawal perasaan ini kn..:)

    kalau dah melampau cemburunya pasti ada yg lari nanti..:)

    ReplyDelete
  22. @H.J

    bagus lah kalau mcm tu tapi kena ada sedikit perasaan cemburu tu H.J...

    jgn langsung x ada tau susah juga tu...:)

    ReplyDelete
  23. @SITI NOORNADIYANA

    kena jaga hubungan dan kurangkan rasa cemburu tu...:)

    ReplyDelete
  24. @mizzkechique

    jgn mizz harap dpt dikawal perasaan cemburu tu...:)

    ReplyDelete
  25. @ariana

    itulah yg paling mama x suka cemburu buta...:)

    ReplyDelete
  26. @iyan shazlind

    faham x apa lind jgn tu ada yg x faham...:)

    ReplyDelete
  27. @- abdul hadi abdul muti -

    cemburu macam tu x pe tu cemburu menbina namanya...:)

    ReplyDelete
  28. Ntah mama..
    Betul kata SS..
    Cemburu tanda sayang.,..
    He-he-he..

    ReplyDelete
  29. @My Name is Mar

    betul la tu cemburu tanda sayang tapi biarlah berpada2 cemburu tu...

    kalau terlampau nanti merana badan...:)

    ReplyDelete
  30. terima kasih atas nasihat..kak long kuat cemburu,kesian tunang kak long..insyaALLAH,kak long cuba kawal..

    ReplyDelete