Monday, August 15, 2011

Kenangan .....Kedegilan Itu Membawa Padah....


SALAM 1 MALAYSIA

Hari ini hari yang ke 15 berpuasa sekejap jer masa berlalu
meninggalkan kita...semoga segala amalan kita
di dalam kesempurnaan selalu..InsyaAllah..
Hari ini mama nak buat n3 berkisahkan zaman kanak2 mama dulu...

 Kisah ini berlaku semasa umur mama dalam 5 atau 6 tahun (kalau tak silap la)
dan kisah ini amat-amat memberi pengajaran
pada mama agar sentiasa mendengar cakap mak dan abah mama dulu... 
Cerita ini adalah memori terindah buat mama
 dan ia akan sentiasa terpahat dalam ingatan ini buat selama-lamanya...
(Bebudak la namanya, kalau tak degil tak namanya bebudak ....hehehe....) 
padan dengan muka mama kenapala degil sesangat....

Masa tu kat kampung orang kampung 
dan member-member kecil mama sibuk dok bercerita 
bahawa mereka nak ke bandor Muor (loghat orang Muor la katakan)....
mereka nak pergi ke "FUNFAIR" itulah yang mama tahu masa tu.
Tapi sekarang funfair tu dah biasa kita dengar,
 setiap Tahun Baru Cina pasti ada je funfair ini 
kerana kaum Cina agak gemar melakukan aktiviti sebegini
 bila musim perayaan tahun baru mereka.
Sekarang tidak kira bangsa Cina ke,bangsa India ke,bangsa Melayu ke dan apa-apa bangsa lah semuanya pasti akan ada sekali bergembira 
bersama-sama di musim pesta Funfair ini. 

Bila masanya dah sampai ramailah orang-orang kampung pergi ke Pesta Funfair ini,
termasuklah dengan mama dan kakak-kakak mama.
Mak dan abah awal2 lagi dah melarang kami semua ke Pesta Funfair itu
kerana mereka amat risaukan mama yang masih kecil masa itu,
tapi kerana kedegilan kakak2 mama dan
 mama sekali kami pergi juga ke Pesta Funfair itu
 tanpa menghiraukan nasihat orang tua...

Terasa amat seronok sekali mama kerana dapat berjalan dan
 bergembira sekali-sekala,
mama amat teruja sekali melihat lampu-lampu
yang bergemelapan,mainan yang banyak di dalam kawasan pesta itu.
Kakak-kakak mama pun agaknya gembira juga kot
sampaikan mama yang kecil ini dibiarkan sendirian
 (mereka lupa yang mama ada waktu tu)....

Mama pun waktu itu pun degil juga nak dipimpin tangan tak mahu,
kononnya boleh jalan sendiri jadi bila dah ramai2
 kami semua leka hinggakan berpisah dan berpecah tempat.
Pada mulanya mama seperti biasa je teruja la katakn
melihat keadaan sekeliling sambil berjalan dengan gembiranya
tanpa melihat akan kedua-dua kakak mama yang sudah tiada disamping mama.
Lama-kelama mama pun mula terasa akan kehilangan mereka
 dan perasan takut mula menyelubungiku,
dengan segera mama mencari kedua-dua kakaknya
  disekeliling kawasan pesta itu tapi tidak berjumpa pun mereka.

Mama sudah kehilangan arah dan jalan penyelesainya adalah menangis.
Mama menangis dengan sekuat-kuat hati pada masa itu
 mama terbayang2 akan perkara-perkara yang buruk akan berlaku
 keatas diri mama tanpa kakak2 mama.
Terbayang wajah mak dan abah bila mereka melarang kakak dari pergi tadi.
Mama begitu takut masa itu hinggakan semua orang
memerhatikan akan gelagat mama yang menangis bagai nak rak(beria-ia).

Tiba-tiba datang seorang lelaki memanggil dan memujuk mama
 tapi tidak mama endahkan kerana merasa amat takut sekali waktu itu,
 lelaki itu terus mendukong mama sambil membawa mama naik ke atas pentas yang telah disediakan.
Di atas pentas itulah dia menanyakan segala-galanya tentang diri mama
 sambil memegang microphone (macam pengacara tv sedang menemuramah plak)
dia menanyakan nama mama,anak siapa,tinggal kat mana,datang dengan siapa,datang naik apa dan macam-macam lagi lah hinggakan dia suruh mama menyanyi tapi mama x mahu (malu la tak sape sangka naik atas pentas plak)
 lelaki tu membuat pengumuman memberitahu pada
 pengunjung semua jika ada sesiapa yang kehilangan anak  supaya
datang ke belakang pentas untuk mengambilnya.
Sebenarnya kakak2 mama memang tengah sibuk mencari mama
 disekeliling kawasan pesta  itu
dan tiba-tiba dikejutkan dengan pengumuman pengacara tadi
 lantas mereka berkejar ke belakang pentas itu untuk mencari  mama.
Kelihatan mereka merasa amat lega sekali setelah berjaya berjumpa dengan mama.
 Mama terus memeluk kedua2nya dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi.

Lelaki itu hanya tersenyum melihat mama
dan dia berpesan pada kakak agar menjaga mama
  dengan baik agar tidak berlaku lagi kejadian seperti tadi
kerana memandangkan mama yang masih kecil lagi waktu itu.
Setelah itu kami semua pulang ke rumah berlakon
seperti tiada apa-apa yang berlaku sewaktu di pesta itu tadi.
Pada mulanya kami semua tidak mahu menceritakan
apa yang berlaku tadi pada mak dan abah tapi bila
memikirkan cerita ini pasti mak dan abah akan tahu juga nanti
 kami bertekad untuk menceritakan juga kejadian yang berlaku pada mereka berdua.
Seperti biasa mak dan abah bila mengetahui akan kejadian
yang berlaku tadi mereka terus memarahi dan melarang kakak2
dari membawa mama keluar sendirian tanpa mak dan abah sekali.
Kami semua dikenakan denda menyapu halaman rumah selama seminggu.

Sejak kejadian itu kami semua tidak lagi berani keluar sendirian tanpa mak dan abah.
Hingga sekarang ini bila mama terpandang akan "Pesta Funfair" tu dimana-mana juga mama pasti akan teringat kisah mama dulu dimana pernah hilang dan di bawa naik ke atas pentas.

Terasa amat malunya waktu itu tapi apa nak buat
 dah terpaksa n degil tu lah jadinya...
Sehingga sekarang mama tidak mahu lagi pergi ke tapak pesta Funfair lagi
hanya memandang seimbas lalu saja bila terpandangnya.
Itulah pengalaman mama yang mama rasa menjadi pengalaman,
 pengajaran dan ia akan tetap menjadi kenangan terindah waktu kecil2 dulu
dan tapak pesta itu sekarang masih dipanggil "Pesta" pada penduduk2 Muor.

beginilah keadaannya "FUNFAIR" yang mama  pernah
lihat dulu

mainan-mainan yang disediakan di "Funfair"
tapi gambar ini mama search dari Mr.Goggle  

mainan yang digemari oleh kanak-kanak

ini lagi best dapat naik kuda

kereta langgar pun ada




38 comments:

  1. tu..lah degil ngat kan...tapi...sy pun teruja kalau g tempat mcm tu...;d

    ReplyDelete
  2. Aah.. teringat pulak funfair zaman kita dulu2 ye..Mas:)Dulu mana ada banyak tempat hiburan cam skrang ni..

    ReplyDelete
  3. @Run Away

    mmg degil tu yg jadi mcm tu...

    betul tu teruja sgt2...:)

    ReplyDelete
  4. @ariana's

    betul tu ariana...

    dulu2 simple je mainan nyer x mcm skg ni mcm2 ada...:)

    ReplyDelete
  5. Kalau kenang masa kanak-kanak ada yg boleh membuat kita ketawa tapi ada juga yg membuat kita sayu hati kan...

    Finfair baut kanak-kanak mestilah best. Main....siapa tak suka:)

    ReplyDelete
  6. haa..nasib balik tk kena culik

    ReplyDelete
  7. bleh jadi kisah teladan untuk anak-anak mama..=D

    ReplyDelete
  8. @Kakzakie

    btul tu kak zakie mmg mcm2 kenangan yg buat kita suka n duka...

    kanak2 mmg suka kalau dtg fun fair ni...:)

    ReplyDelete
  9. @SoLy SoLicious

    oh yer ke...mesti seronok kn...sbb kat tempat mcm tu semuanya mesti gembira.....:)

    ReplyDelete
  10. @abghani

    tu la pasal nasib x kena culik kalau x mama x ada kat sini kot...hehehe...

    ReplyDelete
  11. @Cik Sara

    mmg betul tu Cik sara...anak2 mama kalau keluar x pernah keluar sendirian sbb mama dah terapkn kat die org tentang keadaan di luar tu...jadi kalau nak berjalan kami sekeluarga akan keluar bersama2...

    anak perempuan la katakn kenalah berhati2 sikit...:)

    ReplyDelete
  12. salam kenal mama...mujur la lelaki yang jumpa mama tue lelaki yang baik...bebudak ngan funfair mana boleh dipisahkan..pantang ada mainan, tue la tempat nak dituju

    ReplyDelete
  13. @kayrul-shah

    slm perkenalan juga buat kayrul juga...

    ye la nasib baik yg jumpa mama tu seorg yg baik kalau x x tahu nak ckp apa lg...

    betul tu tempat kegemaran budak2 kn..:)

    ReplyDelete
  14. anak yang hilang??haha..degil jugak mama ni..kah3

    ReplyDelete
  15. @H.J

    anak x hilang mama yg hilang hehehe....

    tu time kecik2 mmg lah degil nak sgt pergi tulah padahnya....:)

    ReplyDelete
  16. jarang pegi fun fair :(
    lagi syahdis huhu..

    rasanyer skali jer seumur idop hahaha..tu pun zaman sbelum tadika ;p

    ReplyDelete
  17. Pehhh....Neves je baca..
    Nasib baik tak kena culik..

    ReplyDelete
  18. salam mama.. owwhh, degil yer.. babap kang..

    ReplyDelete
  19. kalau dulu krg kes jenayah culik.. tp skrg terlalu byk jenayah so kalau bawak anak2 ke tapak pesta macam tu kena lbh peka..

    ReplyDelete
  20. haha

    suke funfair

    g skali

    tu pon mse umo 20 kot

    ReplyDelete
  21. @PinKy MoMMa

    yer ke diya...

    x pe la kalau x pergi pun byk tempay lain yg boleh pergi kn...:)

    ReplyDelete
  22. @My Name is Mar

    yer la mar nasib la x kena culik kn...sadis betul...:)

    ReplyDelete
  23. @mizzkechique

    mizz...mama degil la tu sbb kena babap...:)

    ReplyDelete
  24. @THE LEKAT LEKIT STORY

    betul tu dulu kurang kes jenayah x mcm skg byk kes jenayah...

    skg kena lebih peka tentang kes2 mcm ni...:)

    ReplyDelete
  25. @Iffah Afeefah

    oh yer ke iffah kiranya dpt juga merasa pergi funfair kan...:)

    ReplyDelete
  26. Syukur mama selamat. Itulah kalau tak terkena kita takkan sedar kebaikan ibu bapa melarang kita buat sesuatu :)
    Pengalaman adalah guru yang hebat.

    -wina1979-

    ReplyDelete
  27. hekhekhek..tu la x mo dengar cakap..

    ReplyDelete
  28. @NA

    yer la wina kalau x berlaku mungkin masih x sedar lg...

    bila dah berlaku baru tahu...padan muka mama...:)hehehe

    ReplyDelete
  29. @Pen Biru

    hehehe...degil sgt tu lah jadinya...:)

    ReplyDelete
  30. Salam kenal...biasalah bebudak..tapi dulu kalau hilang org tolong dan dapat jumpa balik, tak macam sekarang ni....ramai sgt org jahat...

    ReplyDelete
  31. @Fadzli Amir

    slm kenal juga...

    betul tu dulu x ada org jahat skg ni dah ramai sgt yg jadi jahat...:)

    ReplyDelete
  32. Haha.kalau sye jd mama sye dh lari balik umh dh, tp seb bek xde org jht. Slalu org jht tgu kt kwsn2 cmtu la. sng ckit die nk culik bdk.Pergh! seram je pkir.

    ReplyDelete
  33. gara-gara funfair ye mama
    hihihi..
    xpela..kenangan kan..
    yang akan dikenang dr kecik smp la mama dah ade anak pon..hehehe =)

    ReplyDelete
  34. @Abe Goreng

    x boleh nak lari balik sbb jauh...

    nasib baik x ada org jahat kalau x parah...:)

    ReplyDelete
  35. @aimie amalina

    yer la aimie kenangan tu ...

    sampai tua pun ingat peristiwa tu...:)

    ReplyDelete
  36. nasib baiklah zaman dl tkde kes colek2 mcm skrg ni. org dl dia prihatin skit dgn anak org. mcm skrg dh tk boleh sbb kalau lbh2 nanti kena saman pulak.

    ReplyDelete
  37. @Santri T.P.I.N.I

    betul tu santri dulu org masih prihatin tentang perkara mcm ni tapi kalau skg x boleh mcm boleh jadi...:)

    ReplyDelete