Thursday, August 18, 2011

Elok Ke Berkahwin Dalam Usia Muda...?????

Salam 1 Malaysia

Hari ini sudah hari ke 18 kita umat Islam berpuasa.
semoga kita dapat meneruskan puasa pada hari ini dengan
semangat dan jiwa yang tenang...
  N3 mama hari ini adalah tentang tajuk di atas..
  perkahwinan di awal usia yang muda..
Bagus ke tidak berkahwin di waktu usia yang muda ni?
Pernah tak kita terfikir akan masalahnya,
 tapi pada mama berkahwin di waktu usia muda ini
 tidak menjadi masalahnya jika kita pandai menyesuaikan diri dan keadaan.
Cuba kita kaji apa kelebihannya kalau berkahwin di waktu usia masih muda ni...
cuba kita lihat satu persatunya...

1- Tidak ada budaya seperti sekarang ni 
di mana ramai remaja duduk melepak di pusat beli-belah.
2-Tidak adalah kes pembuangan anak yang selalu berlaku sekarang ini.
3- Semua remaja tahu tanggungjawab masing-masing
4- Semua ibubapa tidak akan merasa risau bila 
anak perempuan mereka kerap keluar rumah (melepak kat mana-mana)
5- Bagi yang remaja lelaki tidaklah asyik nak merempit dan melepak je...
6- Mengelakkan semua remaja dari melakukan perkara-perkara maksiat
7- Tidak ada lagi remaja yang lari dari rumah

Itulah antara perkara-perkara yang akan dapat kita elakkan 
dan hindari jika ada remaja yang mengambil keputusan 
untuk berkahwin di dalam usia yang muda...
maksudnya usianya mestilah dah melepasi 18tahun.. 
 perkara yang penting sekali sudah bekerja...  
Sekarang pun limit usia berkawin di waktu muda dah ditetapkan oleh Jabatan Agama Islam.
Usia untuk berkahwin bagi perempuan 16 tahun dan bagi lelaki pula 18 tahun.
 Jika masih di bawah umur tidak dibenarkan 
berkahwin kerana usia begitu dianggap masih dibawah umur. 
Kajian telah terbukti bahawa pasangan yang berkahwin
 di bawah umur mengalami masalah perceraian 
dan tidak kekal lama usia perkahwinan mereka.

Tapi bila kita fikirkan orang tua dulu-dulu
pun berkahwin di waktu usia yang masa muda juga
 tapi tidak ada plak masalah bercerai-berai ni, kekal hingga ke hujung nyawa lagi. 
Itulah perbezaannya remaja sekarang dengan remaja dahulu.
Di masa dahulu tidak ada masalah seperti sekarang ini
 tidak ada kes remaja lari dari rumah,kes remaja buang anak luar nikah,
kes zina,kes rogol,kes bunuh,kes culik dan macam-macam lagi lah 
pendek kata zaman dahulu semuanya aman dan damai.



Pasangan dahulu pun berkahwin pada usia masih kanak-kanak
 tidak ada pun kes bercerai-berai,
 tapi kekal jer hingga keanak cucu dan 
kekadang hingga dapat cicit dan piut lagi.
(betul tidak apa yang mama ckp ni bantai je la)...
Ibu dan bapa mentua mama pun berkahwin di waktu usia mereka masih muda,
masa itu mak mentua mama baru berusia 9 atau 10 tahun
( percaya atau tidak kawin muda beb)
bapa mentua mama plak waktu itu baru berusia 18 tahun
 tapi dah boleh tanggung anak dara orang makan lagi.
Kekal juga usia perkahwinan mereka  
hingga hujung nyawa mereka berdua pun 
tak ada pun masalahnya.
Benda dan perkara begini sebenarnya atas
 usaha pasangan itu sendiri sama ada mereka boleh
 lalui semua masalah dan dugaan dalam 
usia perkahwinan mereka itu.. 

Ada juga remaja sekarang pandai mencari duit poket mereka sendiri,
mereka akan bekerja di mana-mana tempat asalkan
 setiap bulan ada pendapatan mereka sendiri.
Itu bagi yang rajin dan berusaha tapi kalau kena 
yang pemalas tu baik dia duduk melepak je dari buat kerja,
harapkan duit mak bapa je kalau mak bapa
 yang kurang pendapatannya susah jadinya nanti....
kesian pada mak bapanya....
Oleh itu apa pendapat kamu semua baik ke tidak
 berkahwin di waktu usia kita masih muda ni?????

Cuba kita semua fikir-fikirkan dan renung-renungkan!!!!
 Kalau ada pasangan berkahwin di usia yang muda 
  ada anak,bila anak dah dewasa kita masih kelihatan muda lagi...
Itu adalah dari pengalaman mama kerana mama 
 salah seorang yang berkahwin di waktu usia yang muda  

Pengalaman itu lah yang mengajar mama akan erti kehidupan ini,
segala susah senang hendaklah kita harungi dengan sabar 
dan ingatlah Allah itu sentiasa ada di sisi kita 
dalam mengharungi dunia rumahtangga.
Alhamdullilah berkat kesabaran dan kecekalan mama
 usia perkahwinan mama sekarang sudah melewati 2 dekad 
(diam tak diam dah 25 tahun rupanya)
dan mama berharap ia akan berkekalan hingga hujung nyawa kami berdua...
InsyaAllah...


18 comments:

  1. ada baiknya kahwin muda ni mama.. yg tak baiknya ialah bila dah kahwin muda tapi masih ingat enjoy sampai lupa isteri. duit gaji pun habis sebab enjoy je. org muda lah katakan. ^^

    p/s : semoga mama & suami berkekalan selamanya, amin..

    ReplyDelete
  2. nenek CM kawen muda .. best katenya .. hehe . tapi umi lambat sikit jodoh nya :)

    ReplyDelete
  3. betol tu mama!
    kawin awalnye ni sebenanye elok
    utk kurgkan pekara2 yg x elok kat lua tu
    tapi ade juga yg amik ni smbil lewa
    dan akhirnye jalan akhir ke--> cerai

    nauzubillah..
    kawen awai ke lmbat ke..
    yg pntg kerana Tuhan..kerana agama kita kan..

    huhu

    mama..cincin mama ke?
    wee..suke sgt berinai..hihi
    bile la sy nak kawen ni..hihihi

    ReplyDelete
  4. Boleh jer..Jodoh pertemuan di tangan Tuhan...kalau dah terawal awal ler gamaknyer..huhu..^_^

    ReplyDelete
  5. @SITI NOORNADIYANA

    itu terpulang pada individu seseorg tapi kalau perangai cam tu eloklah berubah...:)

    mekacih yer...:)

    ReplyDelete
  6. @CikMiMiey

    x semua sama jodohnya ada yg cpt ada yg lambat...:)

    ReplyDelete
  7. @aimie amalina

    sabar je yer jodoh tu akan sampai bila dah sampai serunya...:)

    bukan cincin mama tapi anak mama yg sulung masa die bertunang tempohari....:)

    ReplyDelete
  8. @Lynn

    berdoalah agar jodoh disegerakan ye...:)

    ReplyDelete
  9. Tak kisah kahwin muda atau lewat. Eloknya kahwin muda untuk elak maksiat.

    Penting tahu tanggungjawab dan elakkan perkara-perkara yang tidak elok dalam rumahtangga.

    Orang dahulu kahwin tak cinta sebab mereka utamakan tanggungjawab dan ada masalah mereka selesaikan. Tiada istilah cerai pada mereka kerana pandangan masyarakat yang tak suka orang bercerai.

    Ek maaf pandangan daripada orang belum kahwin :p Macam memandai jer.
    -wina1979-

    ReplyDelete
  10. Bagi saya ia bergantung pada individu tersebut...kes2 nie semua berlaku disebabkan tekanan dan desakan hidup...selain faktor persekitaran individu tersebut. Jika baik persekitaran maka baik juga orang tersebut...apapun balik kepada institusi kekeluargaan dan pegangan agama...ada pro dan kontra kahwin awal...pro mengurangkan gejala maksiat tapi kontranya...banyak berlaku cerai berai disebabkan tekanan kewangan yang tidak kukuh....

    ReplyDelete
  11. @NA

    satu jawapan yg amat memberansangkan n boleh kita fikirkan...:)

    selamat bersahur...:)

    ReplyDelete
  12. @Kancil 8349

    yer mama sokong pendapaat kancil tu skg ni masalah kekewangan jadi masalah utama dalam membentuk rumahtangga....

    itulah yg membuat rumahtangga hancur dek kerana masalah ini...

    pendapat yg bernas...:)

    ReplyDelete
  13. salam mama.. klu dh jodoh kn la terima.. xkira awl atau lewat... tu kn dh ketentuan-Nya.. Yg penting kn pandai handle rumahtangga tu..

    ReplyDelete
  14. @mizzkechique

    betul tu mizz janji kita pandai handle rumahtangga tu...:)

    ReplyDelete
  15. kawin muda ni elok...dpt hindarkan maksiat...kawin muda ke agak tak berapa muda ke mesti bahagia kalau sama2 tau tangungjawab masing2...mesti best dapat berkahwin, hidup dengan orang yg kita cinta...tp yg penting masing2 kena tunaikan peranan la baru bahagia bersama..:)

    ReplyDelete
  16. @iyan shazlind

    yer betul tu lind sikap tolak ansur saling percaya semua tu akan menjamin kerukunan rumahtangga yg dibina...:)

    ReplyDelete
  17. ade baiknye

    tapi de gak lemahnye

    sme2 kite pkir

    adekah kite sdia memikol tanggungjwab tu

    ReplyDelete
  18. @Iffah Afeefah

    yer la sama2 lah kita memikirkannya....:)

    ReplyDelete