Monday, July 11, 2011

Kenapa Isu Agama Yang Sensitif Begini Jadi Isunya.....Geramnya..!!!!!!

SALAM 1 MALAYSIA




Geram betul bila baca isu sensitif begini....
cuba fikirkan kenapalah isu agama Islam  dipertikaikan...
Islam tetap Islam
Geram betul pada peguam Amiga ni
 Rakyat kat Malaysia ni sepatutnya sedar akan masalah ini
 dan kita semua patut patuhi segala undang2 dan
patuhi segala adat resam,agama dan bangsa yang ada kat 
Malaysia...Kita semua rakyat Malaysia adalah satu...
1 Malaysia...
Cubalah baca artikel yang di tulis oleh 
Abdul Shukur Mohamad tentang tuntutan Amiga 
tentang apa yang dia mahukan...
Bacalah artikelnya dibawah ni 
yang membuat hati kita jadi panas jer...



Wall Photos

TUNTUTAN AMBIGA MELALUI IFC


1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh... dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

Inilah perjuangan Ambiga yang sedang mendapat sokongan daripada orang Islam PAS dan PKR di dalam Negara kita hari ini. Kalau inilah yang kita mahukan,marilah kita menyatakan sokongan tanpa berbelah bagi kepada Ambiga dan IFC.Maruah Melayu Islam di bawah tapak kaki si Hindu Ambiga!

10 comments:

  1. adoi kak mas, alin rasa memang keling kat msia ni semua takleh pakai. jahat sangat. memang nak tindas org islam je. bukan nak jadi racist ke apa tapi sbnrnya dorg yg racist..

    ReplyDelete
  2. yer la alin....bila kita panggil keling die org nak marah kn...tapi kalau peel mcm tu mmg patut pun kita panggil die org mcm tu...padan ngan muka die org....

    ReplyDelete
  3. tak boleh terima langsung mintak tuntutan yg macam ni... ni Malaysia... da terang2 dalam perlembagaan yg Islam agama rasmi negara.. =_=

    ReplyDelete
  4. yer betul tu izzat x bleh terima dek akal kn die org ni mmg dah tertulis agama islam agama rasmi Malaysia...
    bodoh sesgt ni namanya x faham bahasa melayu kot...:)

    ReplyDelete
  5. btul2 menguji umat Islam... tak kan nak diam diri je dngn tuntutan-tuntutan mcm ni..

    ReplyDelete
  6. yer la sue mmg betul2 menguji umat islam...semoga segala dpt dilakukn dgn sempurna...kalau tidak haru biru negara kita ni...:(

    ReplyDelete
  7. cik bunny promote blog anda =)
    http://inspirebunny.blogspot.com/2011/07/tips-elak-gambar-dicuri.html

    ReplyDelete
  8. thanks cik bunny sbb promote blog mama...thanks k...:)

    ReplyDelete
  9. agak pnas la.. harap kita smua boleh bfikir dgn rasional :) mana btul mana salah!!

    ReplyDelete
  10. mmg panas sobri isu mcm ni...s'moga umat islam kat Malaysia ni pandai menilaikn nya sendiri...agar x t'jadi pergaduhan sesama umat islam....

    ReplyDelete