Wednesday, December 22, 2010

Bijak berbelanja elak hutang.....

Kalau nak ikutkan shopping ni adalah salah satu aktiviti yang paling aku suka sekali, apa tak nya beli je apa yang kita suka hinggakan lupa segala masalah yang kita hadapi.Masa shopping memang kita tidak teringatkan apa-apa masa tu,tapi belum cukup bulan dah terasa yang kocek dan beg duit dah terasa kempis.
Masa itulah baru terfikir nak budget takut tidak sampai cukup bulan duit betul-betul dah kering nak makan pun terpaksa dicatu, dan yang paling mudah sekali maggilah jalan penyelesaiannya murah dan jimat.

shopping mall


Tapi bagi aku kira okey juga la sebab dapat menahan  nafsu berbelanja ini, hanya yang aku betul-betul perlu saja akan aku beli ketika waktu sale ini.Kalau ikut hati mati jadinya nanti...
Biarlah kita berbelanja ikut kemampuan sendiri dan tidak mengikut nafsu orang lain.






Kekadang ada juga kekawan yang menjadi penghasutnya pantang je ada sale kita diajak sekali dan dipaksa untuk mengikut jejak langkah dia untuk membeli-belah.
Kalau ada kawan yang sebegini jauhkanlah bukan apa bagi tahu keadaan sebenar diri kita secara lembut apa jadinya kalau kita mengikut jejak langkah dia berbelanja.
Biarlah kita dengan cara kita sendiri tanpa dipaksa-paksa.






Lagi-lagi sekarang ini jualan akhir tahun "YES"(Year End Sale) la katakan,pantang nampak je kain rentang kat mana-mana,semuanya nak pergi "Jualan Murah", "Jualan Hebat", "Jualan Harga Runtuh", "Jualan Penghabisan Stok",Jualan Kembali Ke Sekolah" kini sudah banyak menghiasi gedung-gedung beli belah seluruh negara.Ia seolah-olah mengamit kedatangan pengguna khususnya wanita.



 lelaki 
juga pandai bershopping bukan wanita je




 wanita
shoppingnya terlebih plak dari lelaki


Selalunya wanitalah (wanita juga yang kene) yang kerap tidak dapat mengawal nafsu ketika tiba masa jualan murah begini kadang-kala memudaratkan diri sendiri dan berbelanja diluar kemampuan apatah lagi yang membayar menggunakan kad kredit.
Jika kita berbelanja tidak mengikut kemampuan sendiri tanpa dibendung
kelak diri sendiri yang akan rugi dan segala perbelanjaan pasti akan terjejas.
Janganlah kita bermegah-megah memiliki kad kredit yang banyak kelak keluarga yang akan porak-peranda apabila kita terjebak dalam masalah hutang yang banyak setiap bulan.
Sudah menjadi kebiasaan penggunaan kad kredit ini banyak mencetuskan budaya hutang tanpa disedari.



 
 slot je kad kredit tu tapi beringat-ingat selalu jangan terlebih penggunaannya kelak 
memakan diri kalau terlebih penggunaannya.
Sememangnya budaya hutang ini menjadikan manusia itu lupa akan segala-galanya lalu terjebak dalam masyarakat yang yang gemar berhutang dan meniru gaya hidup yang lebih tinggi daripada kemampuan.
Janganlah mudah tergoda dengan sepanduk jualan murah yang selalu kita nampak disetiap shopping centre dan di mall-mall yang mengadakan jualan murah itu.
Membazir itu adalah salah satu amalan syaitan dan kita hendaklah sentiasa berfikiran positif akan tabiat ini.Hakikatnya bijak berbelanja menjadikan kita pembeli yang bijak,berekonomi,beretika dan berperibadi. 




Panduan berbelanja guna wang atau kad kredit.

1.Hadkan jumlah kad kredit dan tentukan sendiri had perbelanjaan bagi setiap kad yang kita miliki

2.Tinjau dulu harga barangan sebelum membeli.Ini membolehkan kita membuat perbandingan harga yang ditawarkan.

3.Ketahui keperluan, senaraikan nama dan harga lebih kurang barang-barang yang hendak dibeli.Ini dapat mengekang nafsu berbelanja.

4.Jika tidak boleh mengawal diri seelok-eloknya bawalah kawan-kawan yang boleh mengawalkan kita untuk membuat pilihan yang bijak. 

5.Gunakan bakul jika barang yang dibeli tidak banyak,elakkan menggunakan troli kerana ia memancing kita untuk membeli yang bukan-bukan.

6.Pastikan berbelanja barang keperluan mencukupi untuk mengelakkan kita dari selalu ke pasar raya kerana ia akan menjejaskan budget kita.

7.Untuk mengelakkan kita dari 'tergoda' usah berlegar-legar ditempat barang yang tidak perlu tapi terusk menuju ke tempat barang yang diperlukan sahaja.

8.Catatkan setiap perbelanjaan kita agar kita tidak berbelanja berlebih-lebihan.






Tips jimat duit gaji 

1.Lindungilah gaji anda yang akan datang dengan mengambil polisi insuran yang berpatutan.

2.Buka akaun 3 dalam 1 iaitu satu akaun yang mempunyai ciri-ciri akaun simpanan biasa,simpanan tetap dan akaun semasa.Ini akan membolehkan kita membiasakan diri dengan penggunaan cek.

3.Mulakan satu sistem simpanan paksaan dengan menyimpan secara auto debit setiap kali mendapat gaji.

4.Tentukan semua hutang yang perlu dibayar contohnya pinjaman pelajaran.

5.Tentukan semua belanja minimum yang mesti ditanggung contohnya sewa rumah,pengangkutan, utiliti, telefon, pakaian dan makanan.

6.Jangan terburu-buru membeli kereta,kumpulkan wang ke satu tahap sehingga anda benar-benar mampu.

7.Semak semua potongan yang patut dilakukan oleh majikan secara undang-undang contohnya caruman KWSP dan SOCSO telah didaftarkan.

8.Berikan jumlah tertentu gaji anda contoh 10 peratus kepada masyarakat mengikut garis panduan agama dan kepercayaan masing-masing.


Duit sepuluh ringgit Malaysia yang lama

4 comments:

  1. betul tu stuju2..kena bijak berbelanja ala yg sale tu pun kadang tipu ckp je 50% hakikatnya?? salam ziarah dan salam follow...

    ReplyDelete
  2. betul tu ckp je sale tapi x,cuba kita lihat harganya bila waktu x sale lebih kurang sama je....thanks....

    ReplyDelete
  3. Salam mama,

    kancil ndak ada kad kredit sehingga sekarang...ndak suka pakai...tapi betul tu...kena berjimat selalu...masalah masa depan kita tidak tahu...

    ReplyDelete
  4. @Kancil 8349

    betul tu kita kenelah berjimat dr skg ni utk masa depan...:)

    ReplyDelete