12 May 2018

# resepi masakan

RESIPI ASAM PEDAS TETEL MELAKA VERSI MAMA

ASSALAMUALAIKUM....
Resipi Asam Pedas Tetel Melaka Versi Mama | Lama juga dah tak masak asam pedas tetel ni...selalunya asyik menu asam pedas ikan jer kali ni tukar ke daging pula itupun request dari anak mama...sebenarnya lama dah tak masak menu asam pedas tetel Melaka ni...oleh itu gigihlah maknya ni bersilat di dapur menyiapkan menu yang dipinta ini...anak-anak dah request nak makan terpaksa juga dituruti keinginan mereka hati ibu memang tak akan sampai hati kalau anak dah memintanya...okaylah jom kita lihat resepinya kat bawah ni....
Bahan-bahan yang diperlukan...
Tetel kalau suka boleh campur daging sedikit
cili kisar
(cili kering,bawang merah,bawang putih,sedikit belacan)
Daun limau
sedikit kunyit hidup
sedikit halia
Air asam jawa
Serai
Kerisik
Garam dan serbuk perasa

Cara-cara memasaknya mama guna periuk pressure cooker jer daging cepat empuk...

1-Potong tetel ,bersihkan tetel dan biarkan ditepi dulu..ambil kunyit hidup dan halia tumbuk sehingga lumat...
2-Ambil cili kisar dan campurkan dengan kunyit dan halia yang ditumbuk lumat tadi...
3-Panaskan minyak dalam pressure cooker pastu tumiskan serai yang dititik sedikit bersama cili kisar tadi sehingga garing dan hingga timbul minyak...
4-Setelah cili garing masukkan air asam jawa dan sedikit kerisik,garam dan serbuk perasa secukupnya..pastu mama masukkan daging ke dalam pressure cooker dan setkan untuk memasak daging...
5-Setelah 30minit asam pedas tetel melaka versi mama siap dimasak menggunakan pressure cooker...menu dah bolehlah dihidangkan bersama nasi panas dan menu yang lain juga...
Pada kawan-kawan yang ingin mencuba resipi asam pedas tetel Melaka versi mama ini bolehlah mencubanya yer...selamat mencuba korang...

p/s nak pi jenjalan mana hari ini...


4 comments:

  1. Maznee singgah bertamu di blog sis maszul. Asam pedas melaka memang pekat memikat

    ReplyDelete
  2. Memang sedap sangat kannn..Lin kalau masak, esoknya mesti buat lempeng Maaa..

    ReplyDelete
  3. sedapnya mama.. terasa kat tekak ni.
    Janji Kita

    ReplyDelete
  4. sedapnya asam pedas tetel...lempeng is wajib cicah asam pedas ni kan sis lin...heheh

    ReplyDelete