22 August 2017

# cerita kucing # kucingku

KEMBANG SAKIT

ASSALAMUALAIKUM...
Kesian Kembang beberapa hari ni memang nampak dia tak berapa cergas...monyok dan pergerakkannya macam lemah saja...rupa-rupanya memang seperti yang disangka Kembang sakit rupa-rupanya....tadi baru ternampak bila dia nak kencing di bilik air...penyakit lama Kembang datang semula...sakit kencing tak lawas dan kalau dibiarkan ianya akan menjadi sakit batu karang pulak...


Penyakit batu karang / stone ini terjadi adalah dari jenis makanan yang kita bagi pada kucing ini..makanan yang biasa dijual dipasaran tu memang banyak kandungan garamnya jadi lama kelamaan ianya akan terkumpul di pundi kucing menjadi penyakit batu karang...oleh itu pada kucing yang pernah ada penyakit batu karang ini doktor akan memberi nasihat agar memberikan makanan yang khas untuk penyakit ini.kalau tak dijaga pasti akan terjadi kembali...

Di sebabkan si Kembang ni bebas, mama rasa pasti dia makan makanan kucing yang jiran mama sediakan untuk kucingnya di luar rumah...sebab selalu ternampak Kembang berada di rumah jiran mama disebelah ni...yer la kita tak nampak kan tapi nak melarang pun bukan boleh buat apa pun nama pun binatang...jalan terbaik memang kena kurunglah buat masa ni...


Kena letakkan Kembang dalam sangkar...ingatkan nak bawa jumpa doktor jer tapi hubby terjumpa ubat Kembang...oleh itu bagi dulu ubat yang ada untuk hari ini...kalau tak baik juga esok kena juga bawa ke klinik haiwan...


Ubat Kembang yang masih ada stoknya...dah pun bagi Kembang makan tadi...harapnya akan berkuranganlah sakit si Kembang ni...

p/s sayang kucing macam anak sendiri...


2 comments:

  1. kena bagi kembang banyak minum jugak kak, bagi senang kencing dan kalau batu boleh pecah...dapat keluar sama dengan kencing kembang tu nanti...inshaAllah

    ReplyDelete
  2. Harap2 penyakit si kembang tak melarat2 pulak.
    Semoga cepat sembuh.

    ReplyDelete