JIRAN TETANGGA

Tuesday, May 19, 2015

Resepi Telur Pindang Johor Segera

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...


Memang dah lama tak makan telur pindang ni...biasanya kalau ada kenduri kawin di Johor memang dan semestinya ada telur pindang ni...majlis kenduri kawin pun tak ada lagi jadi lebih baik buat sendiri saja la...itupun buat yang segera jer malas nak cari bahan-bahan daun-daunannya...mama gunakan rempah telur herba ini saja...mudah dan segera sebab dah biasa gunakan yang herba ni..rasanya pun lebih kurang sama dengan telur pindang yang kita rebus menggunakan daun-daunan tu...kalau kawan-kawan nak mencuba membuatnya sendiri bolehlah mencuba yer...


Anak-anak mama memang suka kalau dengar mama nak buat telur pindang herba ni..memang tak cukup kalau makan 1 biji seorang...kalau buat sendiri memang kena lebihkan telurnya sebab semua kat rumah mama ni memang suka makan telur pindang ni...bila dah teringin nak makan terpaksalah buat sendiri jer sebab ianya lebih baik...kalau nak beli sebiji dah berapa harganyakan..memang tak cukup la kalau hanya beli 2 atau 3 biji sahaja...okay la kawan-kawan jom kita tengok resepi mudahnya dibawah ni...

Bahan-bahan yang diperlukan...
telur,air 
rempah telur teh herba
garam,kicap sedikit

Cara membuatnya...
1-Basuh telur dan masukkan ke dalam periuk berisi air...kalau mama lebih senang masak dalam periuk nasi elektrik jer...
2-Masukkan garam,kicap sedikit dan rempah herbanya...rebus telur itu sehingga masak..
3-Bila telur dah masak pecahkan sedikit kulitnya supaya serap sedikit ke dalam telur itu..boleh dibuat begini bila telur pindang ini untuk makan kita sendiri...kalau telur untuk majlis tak perlu dipecahkan kulit telur tersebut biarkan saja...
4-Rebus telur pindang ini dalam masa sejam atau 2 jam...bila siap bolehlah dimakan begitu saja dan boleh dibuat sambal telur juga...selamat mencuba yer kawan-kawan...

11 comments:

  1. lama tak makan telur pindang ni.selalu dpat dari kenduri kawen je..dah ada resepi ni boleh la buat sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam siti...mmg senang buat sendiri boleh buat byk2...:)

      Delete
  2. Kakak tak perasan pulak herba itu
    Mas beli di mana tu?
    Kakak pun suka telur pindang tapi makan putih telurnya aje yg kuning tu kalau makan tersekat kat tekak hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam kakzakie...ada jual teh herba tu kak..kalau nak senang pi kedai ubat cina mesti ada ckp nak teh herba utk buat telur pindang tu...ada juga kedai biasa yg jual teh herba ni kak...

      Delete
    2. assalam kak...mas pun suka tapi makan yg putih juga x suka yg kuning tu...:)

      Delete
  3. Singgah pagi....
    Nieyl tak pernah lagi makan telur pindang nie....

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam mieyl...mmg sedap cuba la mkn n buat sendiri...:)

      Delete
  4. wow ! senang sangat..
    zaza pun biasa makan kalau kazen kawin..pakcik duk johor dah jadi org sana pun hehehe.. skrg nak merasa memang takde la kot sb anak2 pakcik semua dah kawin ngeee..tq mama rezepi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam zazanizam...mmg senang membuatnya...:)

      Delete
  5. sedap sgt ke telor ni...family sya je suke mkn sya x suke...huhuhu

    ReplyDelete
  6. Wah dah ada rempah segera utk rebus telur pindang ni ye Mas..
    Kat mana nak beli rempah segera ni ye..
    Rasa nak buat sendiri pulak :)

    ReplyDelete

DUIT TABUNG