JIRAN TETANGGA

Saturday, March 14, 2015

Resepi Ikan Kaci Masak Kari India

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...


Hari ni mama nak share dengan kawan-kawan resepi ikan kaci masak kari India (tanpa santan)...hubby mama memang tak suka sangat kalau mama masak kari letak santan ni...dia lebih suka no santan lagi sedap katanya...betul tu lebih baik tak guna santan kurang sikit kolestrol kat badan kan...okay la kita lihat resepinya...

Bahan-bahanya...
Ikan kaci,rempah kari ikan,bawang merah,bawang putih
halia,buah keras,bendi,daun kari,rempah campur ( halba,biji sawi,jintan manis)
air asam jawa,garam,serbuk perasa dan minyak..

Cara-cara memasak..
1- Ambil sebiji bawang besar bawang putih dan hiriskan...bawang putih,halia dan bawang merah ditumbuk lumat bersama rempah campur dan daun kari...rempah kari ikan itu dibancuh dengan air dahulu sehingga menjadi pes...
2-Lepas tu panaskan minyak dan tumiskan hirisan bawang merah dan putih tu dahulu..kemudian masukkan bahan yang telah ditumbuk lumat tadi...biarkan sehingga garing...
3-Masukkan pula rempah kari ikan yang sudah dibancuh menjadi pes tadi ke dalamnya...kacau sehingga sebati..kalau pekat masukkan sedikit air...kacau sehingga garing dan pecah minyak...
4-Bila dah garing dan pecah minyak masukkan sedikit air asam jawa dan sedikit air biasa...ikut berapa banyak kuah yang diperlukan...
5-Bila kuah sudah mendidih masukkan garam dan serbuk perasa secukupnya...akhir sekali masukkan ikan ke dalam kuah tadi...biarkan kuah kari itu mendidih dan ikan masak secukupnya... 
6-Akhir sekali masukkan sayur bendi yang telah dibasuh terlebih dahulu..biarkan sekejap dan boleh tutup apinya...menu kari ikan kaci siap untuk dihidangkan bersama nasi panas...

5 comments:

  1. wow, sedap nya mama,
    suka tengok gambar menu mama di fb ^_^

    ReplyDelete
  2. Ikan kci tu ikan apa... First time dgr nma ikan tu.. Hehe

    ReplyDelete
  3. kalau tak letak santan tu lagi sedap kan mama.. saya pun suka jenis tk bersantan ni...

    ReplyDelete
  4. mak zaza pun selalu buat utk ayah zaa.. kari no santan lagi sedap!.. suami pun sama jugak hantu kari muahahaha..

    ReplyDelete

DUIT TABUNG