JIRAN TETANGGA

Wednesday, January 7, 2015

Resepi Air Asam Berkerisik

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...


Hari ni mama nak tunjukkan resepi mudah untuk membuat air asam berkerisik...selalu kita buat air asam yang biasa jer jadi kita ubahkan sedikit agar air asam kita akan jadi lebih sedap lagi...senang jer nak membuatnya jom kita tengok resepi mudah ini...

Bahannya...
cili api,cili merah ambil sedikit untuk hirisan
belacan bakar,garam,serbuk perasa
gula (kalau suka)mama tak letak pun
tomato ( tak letak)
bawang besar dihiris
sedikit kerisik, limau kasturi/nipis
air asam jawa

Cara membuatnya...
1-Ambil cili api,cili merah dan belacan yang telah dibakar tumbukkan hingga lumat..
2-Ambil air asam jawa tuangkan kedalam bahan yang sudah ditumbuk lumat tadi..kacaukan hingga sebati...
3-Masukkan pula jus limau nipis (kalau suka masukkan sekali hirisan kulitnya) tomato,hirisan bawang,kerisik,garam dan serbuk perasa secukupnya dan gaulkan kesemuanya..air asam berkerisik siap untuk dihidangkan bersama ikan bakar atau ikan goreng...
selamat mencuba resepi mudah ini yer kawan-kawan...


5 comments:

  1. uuuish makan ngan ikan bakar ni daaapnye =D

    ReplyDelete
  2. nampak sedappp.. cicah daging bakar ni sedap kan mama...

    ReplyDelete
  3. Terus rasa terliur...mama.....nk jugak....

    ReplyDelete
  4. kecur air liur sy kak.. sedappnya kalau cicah kerang rebus....

    ReplyDelete
  5. terima kasih berkongsi resepi ni mama, tak pernah cuba atau rasa lagi air asam berkerisik ni..:)

    ReplyDelete

DUIT TABUNG