JIRAN TETANGGA

Thursday, January 8, 2015

Pucuk Ubi Masak Lemak Cili Padi Bersardin

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...


Tadi petik pucuk ubi kat depan rumah mama ni...terfikir-fikir nak buat masak apa dengan pucuk ubi yang dah dipetik tu...bila ke dapur terpandang setin sardin kat almari dapur...apa lagi terus jer terfikir nak buat masak lemak cili api bersardin jer la...jom la ikut masuk ke dapur grandma ni yer kita tengok resepinya...

Bahan-bahannya...
1 tin sardin,kunyit hidup
pucuk ubi,cili api,santan
asam keping,bawang merah
garam dan serbuk perasa

Cara-cara memasaknya...
1-Rebuskan pucuk ubi ke dalam air panas sehingga lembut...bila dah lembut angkat dan toskan pucuk ubi tadi...
2-- Ambil cili api,kunyit hidup dan bawang merah di tumbuk atau di kisar jer terus...mama nak cepat kisarkan jer...
3-Bila dah siap dikisar halus masukkan rencah ke dalam periuk...masukkan santan cair,asam keping dan letakkan di atas dapur...biarkan didih sekejap...
4-Lepas tu bolehlah dimasukkan ikan sardin ke dalam periuk tersebut dan biarkan sardin masak sekejap...masukkan juga garam dan serbuk perasa secukupnya...
5-Akhir sekali masukkan daun pucuk ubi yang sudah ditoskan tadi ke dalam periuk bersama santan pekat...biarkan didih sekejap dan kuah masak lemak kita siap untuk dihidangkan bersama nasi panas,ikan masin dan lauk-lauk yang lain juga..

Pada kawan-kawan yang ingin mencuba bolehlah mencuba resepi mudah ini...pasti hasilnya nanti akan membuat kawan-kawan ingin memasaknya lagi...okay la selamat mencuba yer...

p/s menu kegemaran anak mama...


7 comments:

  1. Lama dah tak makan gulai pucuk ubi ni.....memang sedap kalau pedas...thanks for resepi dear.....
    3 Bahan Penting Yang Berikan Warna Di dalam Buah Dan Sayur Yang Anda Ambil Setiap Hari

    ReplyDelete
  2. tak pernah lagi rasa masakan ni..nak cuba nanti mama...

    ReplyDelete
  3. menarik.. nti boleh ler zaza try guna sardin buat masak lemak cili api hehe.. mmg tak pernah buat sblm ni.

    ReplyDelete
  4. sedapnya kak... sejak jadi mak buyong nie nak makan lauk ala kampung2 je...

    ReplyDelete
  5. esok nak buatla pucuk ubi masak lemak ni..ehhee

    ReplyDelete
  6. hehe rare ni selalu pucuk ubi aje..
    ade sardin gitu.. hehehe.. nasik panas2 peergh layan..

    ReplyDelete

DUIT TABUNG