17 December 2014

# resepi masakan

Resepi Simple Asam Rebus Ikan Kembung Bernenas

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...


Satu lagi resepi simple dari mama buat kawan-kawan alam maya...menu yang simple dan ringkas sekali pada mama...cara memasaknya pun ambil masa sekejap saja...bila dah siap boleh dimakan dengan nasi panas dan sambal belacan memang sedap sekali...bila makan nasi nanti boleh bertambah-tambahlah jadinya...jom kita tengok resepi yang simple dari mama ni...

Bahan-bahannya...
Ikan kembung atau ikan lain pun boleh
cili boh(cili yg telah diblander dgn bawang merah dan belacan)
nenas,serbuk kunyit
air asam jawa,garam dan serbuk perasa

Cara-cara memasaknya...
1-Bersihkan ikan dan tepikan dahulu...
2-Ambil cili boh masukkan dalam periuk,letakkan serbuk kunyit sedikit dan masukkan air asam jawa secukupnya...letak garam dan serbuk perasa secukup rasanya...
3-Biarkan kuah mendidih sekejap...masukkan nenas dan ikan kembung...biarkan hingga ikan masak dan nenas lembut...
kuah asam rebus siap untuk dihidangkan bersama sambal belacan dan nasi panas...
Selamat mencuba yer...

p/s masak dari hati yang iklas buat masakan menjadi sedap rasanya...


2 comments:

  1. kalau saya mmg akan masuk terus nasi dlm mangkuk, siram kuah ni banyak2 dan tuang kicap sikit.... hirup mcm tu je heheheh

    ReplyDelete
  2. Simple jer resipinya. Nampak sedap.

    ReplyDelete