21 May 2014

# resepi masakan

Resepi Lontong Goreng

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum..


Inilah sarapan pada pagi minggu lepas air tangan anakanda sulung mama...sedap juga hasil air tangannya...jom kita tengok resepinya...

Bahan-bahannya...
4-5 biji lontong
-bawang merah(blander)
-bawang putih (blander)
-cili kering (blander)
-udang kering (tumbuk sikit saja)
-daging cincang halus
-daun sup/daun bawang
-tauge (kalau suka)
-bawang goreng
-minyak,garam,perasa

Cara-cara membuatnya...
1-Potong dadu lontong mini kepada 4 bahagian...ikut suka kita kalau nak comel-comel potong kecil jer..
2-Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan yang telah diblander,masukkan juga udang kering tadi juga masukkan daging cincang ke dalamnya...biarkan daging itu sehingga lembut...
3-Bila bahan-bahan itu dah pun garing masukkan garam,gula,serbuk perasa secukup rasa gaulkan sehingga rata kemudian masukkan lontong yang telah dipotong-potong tadi...kalau suka nak letak tauge masukkan sekali..
4-Gaulkan sehingga sebati lontong goreng tadi..bila dah siap ! tutup api ! lontong goreng kita siap untuk dihidangkan...
5-Akhir sekali taburkan dengan bawang goreng,daun sup atau daun bawang...siap untuk dijamukan pada keluarga...
selamat mencuba kawan-kawan semua... 


p/s memang best buat sarapan pagi...

4 comments:

  1. macam best je mama... bule try ni...senang je

    ReplyDelete
  2. Kira mcm buat nasi goreng tapi guna lontong la kan..
    Saya penah makan tapi tak penah masak.

    ReplyDelete