Friday, February 28, 2020

TAHNIAH JDT JUARA PIALA SUMBANGSIH 2020

ASSALAMUALAIKUM...
TAHNIAH JDT JUARA PIALA SUMBANGSIH 2020 | Pembukaan tahun 2020 yang baik untuk pasukan JDT kerana telah berjaya menjadi juara Piala Sumbangsih 2020 malam ini..Kemenangan pertama bagi pasukan JDT di tahun 2020 ini di Stadium Sultan Ibrahim iaitu stadium yang baru dilancarkan pembukaannya pada minggu lepas..Semoga dengan kemenangan ini akan terus memberikan semangat baru buat kesemua pemain bola pasukan JDT bermain bagi musim baru kali ini...
 Tahniah ! Tahniah !
 JDT LUASKAN KUASA MU

p/s Luaskan Kuasa Mu JDT...

LAYANKAN CUCUNDA KECIK NI SIBUK NAK BERSELFIE

ASSALAMUALAIKUM...
LAYANKAN CUCUNDA KECIK NI SIBUK NAK BERSELFIE | Selamat pagi semua ! salam pagi Jumaat yang ceria..moga kawan-kawan semua yang masih sudi singgah ke blog mama ni diberikan kesihatan yang baik selalu...pagi ni mama akan ke Batu Pahat menemani kakak yang berusaha untuk memulihkan kesihatan abang ipar mama...berusaha berubat cara tradisional dulu sebelum membuat pembedahan di hospital...okaylah nanti mama cerita lagi kisah abang ipar mama yang sakit ni yer...pagi ni nak cite kisah cucunda mama yang kecik ni...
Pagi-pagi cucunda dah sampai ke rumah mama ni...sampai jer dah bagitahu atok yang dia lawa sebab pakai tudung...bila atok dan grandma puji jer lagilah seronok dia,pastu suruh atok ambil gambar jadi terpaksalah atok melayan cucundanya berselfie...
Tengoklah tu bukan main lagi sibuk berselfie dengan atok...bila dah berselfie tu barulah puas hati dapat ambil gambar dia bertudung...atok pun seronok la dapat melayan cucundanya yang datang ke rumah...sayang sangat dengan cucunda-cucunda atok dan grandma ni...moga membesar menjadi cucunda yang solehah...

p/s dah gerak ke Batu Pahat...


Thursday, February 27, 2020

MAAF - ADIRA SUHAIMI (OST MAAF TAK INDAH)

ASSALAMUALAIKUM...
MAAF ( ADIRA SUHAIMI)

Di sebalik wajah mu itu
Ada rasa yang meragui diriku
Aku perlu keyakinan mu
Kerna sekali ku tak berdusta

Sedangkan aku cuba
Menuruti kemahuaan mu
Maaf yang tak mungkin indah
Andai hati mula berubah
Maaf yang tak mungkin indah
Jika kita mengalah hancur segala
Bahgia
Adakah ku bersalah denganmu
Hingga cinta semakin menjauh
Aku rindu kehadiranmu
Seperti dibuai lenakan sepiku
 Sedangkan aku cuba
Menuruti kemahuaan mu
Maaf yang tak mungkin indah
Andai hati mula berubah
Maaf yang tak mungki indah
Jika kita mengalah hancur segala 
Biarlah waktu akan jadi penentu segala
Aku dan diri mu tetapkan menyatu
Jiwaku yang menagih kasihmu




Wednesday, February 26, 2020

ANTABAX PERKENAL KEMPEN TANGAN BERSIH HIDUP SIHAT

ASSALAMUALAIKUM...
Antabax Perkenal Kempen Tangan Bersih Hidup Sihat
Antabax telah menjalin kerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pendidikan untuk melancarkan kempen Tangan Bersih Hidup Sihat. Ia bagi meningkatkan kesedaran dalam kalangan murid-murid sekolah untuk mengurangkan risiko jangkitan penyakit berjangkit seperti novel Covid-19 dan Inflenza di Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 11(3) hari ini.

Kempen Tangan Bersih Hidup Sihat yang dibangunkan oleh Antabax memudahkan pemahaman mengenai kesihatan menerusi penceritaan, visual berwarna-warni, lagu dan pergerakan tarian yang membantu kanak-kanak mengenal pasti tanda-tanda serta simptom penyakit-penyakit berjangkit yang biasa. Mereka juga diajar tentang langkah pencegahan yang mampu mengurangkan risiko jangkitan dan penyebaran penyakit berjangkit. Selain apa yang perlu dilakukan jika mereka atau rakan-rakan yang lain rasa kurang sihat.
Tuan Haji Hishammudin Ahmad (Light brown suit), Pengetua Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 11(3) receiving Antabax contribution for ‘Tangan Bersih, Hidup Sihat’ Campaign from Mr Francis Ng, Senior General Manager

Di peringkat global, peringkat pertama menghalang daripada jangkitan penyakit seperti Covid-19 dan Influenza A adalah dengan kerap membasuh tangan mengunakan sabun atau pembersih tangan berasaskan alkohol jika tangan tidak nampak kotor[1]. Langkah itu bagi membunuh kuman yang ada di atas permukaan tangan dan mengelak daripada ia dipindahkan ke bahagian muka, mulut atau hidung di mana kuman boleh masuk ke dalam sistem pernafasan dengan mudah.

“Membasuh tangan adalah langkah pencegahan penting yang perlu diamalkan oleh orang ramai sekarang. Melalui Kempen Tangan Bersih Hidup Sihat ini, kami harap kanak-kanak akan tahu tentang pentingnya membasuh tangan serta amalan-amalan asas kebersihan yang lain. Ini kerana ia dapat membantu mengurangkan penyebaran penyakit berjangkit,” kata Encik Azman Ab Rashid, Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Pendidikan Kesihatan, Kementerian Kesihatan Malaysia
More than 300 students and teachers from Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 11(3) participated in the Tangan Bersih, Hidup Sihat Campaign. 

Lebih 300 murid dan guru dari SK Presint 11 (3) Putrajaya mengambil bahagian dalam kempen kesihatan ini. Mereka belajar tentang asas kempen Tangan Bersih Hidup Sihat yang dijalankan oleh pasukan daripada Pejabat Kesihatan Daerah Putrajaya.

Antabax, satu jenama sabun buku, pencuci tangan, buih mandian, pembersih tangan dan pengelap halal buatan Malaysia sentiasa aktif dalam memberi kesedaran mengenai kesihatan di negara ini selama lebih sedekad.

“Daripada pelbagai kempen, kami telah membangunkan kandungan yang membolehkan kanak-kanak faham, ingat dan mengamalkan tabiat yang membantu mengurangkan penyebaran penyakit berjangkit.
Dr. Siti Rafhanah Saponit, Medical Officer of Infectious Diseases, Putrajaya Health Department, going through the correct hand washing techniques with students from Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 11(3) during Antabax Tangan Bersih, Hidup Sihat Campaign.

“Kami juga menyumbang produk Antabax supaya mereka mempunyai barangan keperluan kebersihan di tangan dan di rumah. Sudah terbukti bahawa Tangan Bersih Hidup Sihat. Jadi, basuh tangan anda dengan kerap dan betul untuk mengurangkan jangkitan penyakit berjangkit menggunakan sabun dan pembersih tangan Antabax atau jenama lain. Apa yang penting adalah memastikan tangan anda sentiasa bersih,” kata Pengurus Besar Kanan Antabax, Francis Ng.

Pn Nur Hakimah binti Roslan, guru dari SK Presint 11(3) Putrajaya memberitahu kempen Tangan Bersih Hidup Sihat diterima baik oleh murid-murid kerana ia menggunakan ilustrasi, lagu dan permainan yang mudah difahami. Ia sememangnya dapat menyampaikan mesej penting iaitu Tangan Bersih Hidup Sihat.

Dengan adanya pasukan daripada Kementerian Kesihatan yang menunjukkan langkah-langkah kebersihan menyedarkan murid-murid ini tentang betapa seriusnya penyakit berjangkit seperti influenza. Manakala penceritaan oleh Antabax membantu mereka mengingati langkah-langkah tersebut dengan lebih baik,” katanya

“Saya kini tahu bagaimana untuk membasuh tangan dengan betul, menutup mulut dan hidung ketika bersin atau batuk, berada dalam jarak yang selamat dari mereka yang sakit, selain memberitahu orang lain jika saya ada simptom inflenza. Tangan Bersih Hidup Sihat,” kata Zuhaira, pelajar dari Sekolah Kebangsaan Presint 11(3) Putrajaya.

Jadilah sebahagian daripada komuniti dan ketahui lebih lanjut tentang kempen dan inisiatif terkini dengan mengunjungi laman Facebook rasmi Antabax www.fb.com/NewAntabax atau @antabax on Instagram.


Tuesday, February 18, 2020

AL-FATIHAH BUAT ARWAH ASHRAF SINCLAIR

ASSALAMUALAIKUM...
AL-FATIHAH BUAT ARWAH ASHRAF SINCLAIR | Minggu lepas kita baru dikejutkan dengan berita kematian pelawak Abam Bocey dan hari ni pula dapat berita tentang kematian pelakon Ashraf Sinclair pula...Suami kepada pelakon dari Indonesia iaitu Bunga Citra Lestari ini diberitahu telah mengalami serangan jantung.

Allahuakbar mati itu pasti cuma sudah bersediakah kita untuk ke alam sana..semoga arwah ditempatkan di dalam golongan orang-orang beriman aamiin.
Innalilahiwainnailaihirojiun....
Al-Fatihah buat Ashraf Daniel Mohammed Sinclair atau Ashraf Sinclair.
Aamiin

Monday, February 17, 2020

SARAPAN PAGI MINGGU BUKAN PAGI ISNIN

ASSALAMUALAIKUM...
SARAPAN PAGI MINGGU BUKAN PAGI ISNIN | Cerita semalam hari ni baru mama nak up kan...pagi ni belum lagi sarapan cuma minum air jer dulu...
Semalam lepas balik hantar anak pergi kerja singgah sarapan jap kat cafe atau gerai kat Klinik Kesihatan Taman Universiti ni...sebenarnya cafe dia ni ditepi pintu masuk klinik ni jer...memang ramai juga la yang datang makan dan minum kat sini..kekadang tu sambil nak tunggu giliran dipanggil sempat juga pesakit yang minum di sini...
Memang setiap hari minggu mama dan hubby rajin singgah minum kat sini...rasa nyaman jer duduk minum kat sini...nasi lemak,kuih muih yang dijual kat sini semua sedap-sedap rasanya...kalau order minum pun kami akan order satu cawan share berdua...

p/s fikir nak masak menu apa hari ni...

Sunday, February 16, 2020

KE MAJLIS KENDURI KAWIN ANAK KAWAN HUBBY

ASSALAMUALAIKUM..
KE MAJLIS KENDURI KAWIN ANAK KAWAN HUBBY | Semalam dapat satu jemputan kawin dari kawan hubby di Pontian jadi mama ikut hubby sekali semalam..kiranya kami mengikut sekali rombongan menghantar pengantin lelaki ke majlis bersandingnya semalam...alhamdullilah selamat juga majlis bersanding disebelah pihak perempuan,akan datang barulah diadakan majlis bertandang di rumah kawan hubby tu pula...



Menu biasa yang ada di setiap majlis kenduri kawin kan...sedap juga rasa masakannya..

Selamat pengantin baru diucapkan buat pasangan Iskandar dan Zulaikha moga bahagia menempuh alam baru sebagai pasangan suami isteri dan membentuk kebahagiaan di dalam alam rumahtangga.. semoga jodoh pasangan pengantin ini kekal hingga ke jannah aamiin..

p/s lamanya tak jengah blog mama ni...bulan Feb ni memang kurang entrinya....macam2 hal susah nak bagi tumpuan sekarang ni...

Monday, February 10, 2020

PERGINYA SEORANG PELAWAK YANG DIKAGUMI

ASSALAMUALAIKUM..
PERGINYA SEORANG PELAWAK YANG DIKAGUMI | Memang terkejut dengar berita ni tadi tapi ajal maut jodoh pertemuan semua tu adalah dr ketentuan Allah hanya Dia Yang Maha Mengetahui segala2nya...

Al-Fatihah buat arwah Abam Bocey atau nama sebenarnya Syed Umar Mokhtar Bin Syed Mohd Redzuan..semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan org2 yg beriman aamiin.

Salam takziah utk keluarga arwah...


p/s ajal maut jodoh pertemuan semuanya dari Allah...