Sunday, May 12, 2019

PELBAGAI MENU SIMPLE UNTUK BERBUKA PUASA

ASSALAMUALAIKUM...
PELBAGAI MENU SIMPLE UNTUK BERBUKA PUASA | Pada bulan puasa ni memang banyak pilihan menu untuk kita menjamu selera..kalau korang ke bazar Ramadhan tu pasti banyak pilihan makanan yang ada di sana..pasti mengugat pandangan mata,janganlah korang ikut selera tekak sangat yer masa berbelanja,berbelanjalah apa yang perlu saja...beli banyak-banyak makanan pun ,kalau akhirnya tidak kehabisan memang membazirkan saja..jangan membazir dalam membelanja tu,kesian makanan tu kalau akhirnya dibuang ke dalam tong sampah saja...

Mama dari mula berpuasa lagi masih tidak pernah lagi menjejakkan kaki di bazar ramadhan sebab kalau ke sana rasanya memang berbelanja akan jadi lebih besar lagi..jadi ambil keputusan lebih baik tak payahlah pergi...kalau ada benda yang teringin nak makan,mama suruh jer anak-anak yang belikan sedikit...memang setiap hari menu untuk berbuka puasa mama masak sendiri di rumah sebab hubby mama lebih suka makan makanan yang dimasak dirumah dari yang dibeli dari bazar ramadhan...oleh itu kenalah setiap hari ada menu yang perlu dimasak dirumah...

Okaylah jom kita tengok antara menu yang biasa mama masak untuk kami sekeluarga...jadi korang yang masih memikirkan menu apa yang hendak dimasak hari ini boleh la mencuba salah satu yang mama sharekan di bawah ni yer...

AYAM MASAK ITAM

SAMBAL BILIS PETAI

KURMA AYAM

DAGING KARI BERKENTANG

SAMBAL SOTONG

SAMBAL UDANG

LEMAK UDANG BERNENAS

ASAM PEDAS DAGING MELAKA

UDANG GORENG BERCILI

AYAM MASAK LEMAK REBUNG

SOTONG SOS MASAM MANIS

AYAM GORENG MADU

HATI GORENG BAWANG

DAGING MASAK MERAH

RENDANG AYAM PEDAS

KARI TELUR BERKENTANG

AYAM GORENG AIR ASAM

AYAM BAKAR MASAK LEMAK

SUP AYAM BERKENTANG

TOM YAM AYAM

PAPRIK DAGING


p/s sekejap jer dah seminggu berpuasa....

8 comments:

  1. Cheery pun Kalo masak menu simple jer sbb nak elak pembaziran. Masak utk skali bbuka gitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu masak utk berbuka n sahur kita masak lain kn..

      Delete
  2. Waaa semua menu sedap ni...
    Ayam masak kicap hitam tu, memang menu puasa paling kerap buat hehehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedapkan lin ayam itam tu tapi mama ni masak jer mkn tidak...

      Delete
  3. waaa semuanya menyelerakan! nanti kita tukar template lain ya kalo tak bizi sangat

    ReplyDelete
  4. Semua sedap.
    Yang pentingnya berbuka ala kadar,
    jangan sampai membazir makanan dan membazir wang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu ala kadar utk elak pembaziran kn...

      Delete