20 May 2018

# resepi masakan

RESIPI POPIAH JEJARI KETAM SIRA SAMBAL

ASSALAMUALAIKUM...
Resipi Popiah Jejari Ketam Sira Sambal | Menu berbuka semalam mama buat resipi yang simple jer..sebenarnya hubby ada beli popiah sira sambal ni kat bazar ramadan tapi popiahnya jadi lembik dan tak sedap dimakan,mahal pulak tu 1biji jer seringgit...beli tak boleh satu sebab penjual dah letak siap-siap dalam bekas tu 5biji RM5..anak-anak pun tak usik popiah yang dibeli hari tu..bila tengok dah jadi satu pembaziran jer.. jadi lebih baik buat sendiri lebih puas hati dapat makan banyak...jomlah kita tengok resipinya dibawah ini yer...
Jejari ketam lupa nak snap gambarnya jadi ambil yang dah siap di balut jer la yer...bahan yang diperlukan adalah jejari ketam, kulit popiah, sedikit telur putih untuk melekatkan kulit popiah tu...cili kisar,cuka, garam,serbuk perasa dan gula.
Buat macam kita balut popiah juga tapi yang ni kita gantikan dengan jejari ketam saja...Balutkan jejari ketam dengan kulit popiah sehingga habis..
Setelah siap dibalut panaskan minyak dan goreng popiah sehingga kekuning-kuningan...angkat dan tepikan dahulu popiah yang telah digoreng tadi...selepas ini kita buat sambalnya terlebih dahulu...
Popiah yang sudah siap digoreng tadi..
Tumiskan cili yang telah dikisar ke dalam kuali dan masaklah sehingga cili menjadi garing dan kering...setelah itu masukkan sedikit cuka,garam,gula dan serbuk perasa secukupnya...jangan terlalu lama setelah cili garing...
Setelah itu bolehlah di letak diatas popiah yang sudah siap digoreng tadi..gaulkan sehingga rata keseluruhannya...
Akhir sekali taburkan bijan yang telah di sagai di atas popiah yang sudah siap digaulkan dengan sambal tadi...Popiah Jejari Ketam siap untuk menu berbuka puasa...
selamat mencuba kawan-kawan...


p/s menu hari ni masih dalam perancangan...

3 comments: