30 May 2017

# resepi masakan

RESEPI SIMPLE ASAM PEDAS AYAM MAMA

ASSALAMUALAIKUM...
Hari ini mama nak sharekan menu simple dan sedap menu asam pedas ayam..pada korang yang suka makan asam pedas mesti suka dengan menu simple ini...jom kita tengok resepinya kat bawah ni...


Bahan-bahan yang diperlukan...
ayam
cili kisar
daun kari
kunyit
halia
garam
air asam jawa
minyak
serbuk perasa

Cara-cara memasaknya..
1-Mula-mula bersihkan ayam dan tepikan dahulu..ambil kunyit hidup dan halia tumbuk halus.
2-Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan cili kisar dan kunyit halia yang telah ditumbuk tadi..
3-Biarkan cili garing sebentar..setelah garing dan terbit minyak masukkan pula air asam jawa secukupnya..biarkan kuah mendidih dan masukkan garam dan serbuk perasa secukup rasa.
4-Akhir sekali masukkan daun kari dan ayam ke dalam kuah asam pedas tu..biarkan sehingga ayam itu masak sebentar.
5-Bila ayam dah masak bolehlah ditutup apinya...asam pedas ayam mama yang simple ini siap untuk dihidangkan bersama lauk pauk yang lain dan nasi panas..
.selamat mencuba yer..


4 comments:

  1. CCL selalu try asam pedas ikan .. asam pedas ayam tak pernah lgi

    ReplyDelete
  2. Sdapnya mama....bw lps terawih

    ReplyDelete
  3. Kita salin resepi ye mama ..

    ReplyDelete
  4. ok fine..taknak masak..nak mama masakkan
    JanjiKita

    ReplyDelete