09 April 2017

# servis sendiri

BUAT BALANCING DAN ALLIGNMENT TAYAR KERETA

ASSALAMUALAIKUM...
Selepas servis tukar minyak hitam sendiri...hubby bawa pula kereta myvi anak mama ni ke kedai tayar pula...nak buat balancing dan allignment pula...bab-bab yang susah macam ni hubby dah tak boleh nak buat sendiri..kena hantar ke kedai juga sebab ada alatnya yang lengkap...mama ni tak tahu sangat bab-bab kereta ni tapi bila hubby bagitahu barulah faham sedikit...


Nak buat balancing ni kenalah ada alat yang diperlukan...kena pasang alat untuk mengujinya..bukan manusia jer kena letak wayar dan alat untuk mengetahu penyakit ! kereta pun perlu juga..lepas dah letak alat kat tayar tu barulah cek melalui skrin kat mesin atas tu..


Staff sedang melakukan pemeriksaan seterusnya...cek punya cek ada juga benda yang perlu digantikan...skru chamber kereta ni dah tak berapa elok...boleh kalau tak perlu ditukar tapi lama-lama ianya akan membuat bunga tayar kereta ni mudah hilang bunganya dibahagian sebelah saja...


Kenalah tukar juga camber nut tayar ni..kecik jer tapi harganya RM45 juga tu...bila dah servis dan buat balancing barulah sedap nak pandu kereta tu tanpa risau lagi...rasa risau juga bila anak mama pula yang pandu kereta ni...kaum perempuan ni tahu bawa kereta jer kalau ada masalah satu apa pun tak tahu...

p/s tukar tayar pun tak pernah buat...




2 comments:

  1. kita harapkan en.somi je la..pandai drive je bab2 servis haru hahaha

    - Hernee Nazir -

    ReplyDelete
  2. allignment balancing better buat kat workshop..sekarang ada alat canggih dah..set2 je by machine

    ReplyDelete