03 January 2017

# cerita grandmama # Haris

TUGAS HARIAN SURI RUMAH TANGGA DAN PENGASUH

ASSALAMUALAIKUM...
Haiii kawan-kawan semua...petang-petang macam ni sedang buat apa yer...pada kawan-kawan yang bekerja mesti menunggu masa nak pulang ke rumah..nak sabar nak jumpa anak-anak dan jalankan rutin surirumah tangga pula bila sudah sampai ke rumah...bagi mama setiap hari sebagai suri rumah ni,mama akan tetap lakukan perkara wajib di rumah seperti biasa...sambil lakukan tugas biasa sebagai suri rumah tangga, mama ada mengasuh seorang kanak-kanak..jadi kenalah pandai-pandai mama bagikan masa untuk mengemas dan mengasuh.. 
  

Nampak macam senang jer tugas mengasuh ni kan..tapi disebaliknya mama kena pandai bahagikan masa untuk semua perkara..tugas pengasuh ini memang harus juga diberikan perhatian dan tahap kesabaran juga perlu ada...biasalah kanak-kanak ada saja kenakalan dan bermacam-macam ragamnya...itulah yang mama perlu berikan lebih perhatian...nasib baik anak asuhan mama ni Haris namanya seorang anak yang baik...tak banyak ragam dan kerenah...cukup masa bermain,mandi.makan,tidur semuanya ikut saja...jadi mama sebagai pengasuh Haris ini tidak terasa terbeban sangat...kalau dapat kanak-kanak yang baik alhamdullilah tapi kalau ada kanak-kanak yang terlebih agresif memang perlukan kesabaran yang lebih lagi...

p/s budak dulu tak sama dgn budak2 skg ni...

3 comments:

  1. Sis dah ada anak sendiri.. Jadi sis dah ada pengalaman untuk mengasuh anak orang.. Cuba kalau reen yang tak ada pengalaman ni, ntah apa yang jadi kat anak orang agaknya.. :D

    ReplyDelete
  2. Assalam mama, dulu mak sy mengasuh jugak. Bila yg bagus2 tu memang kita semua sayang, tapi ada jugak yg buas, memang kena sabar ajelah, hehehe

    ReplyDelete
  3. hehe selamat mengasuh mama
    http://mellyacrayola.blogspot.my/

    ReplyDelete