22 May 2014

# cerita grandmama

Penyusunan Masa Itu Perlu

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...


Dah pandai sekarang budak kecik 2 orang ni bermain...seorang satu dapat naik kereta kecik tu...nasib baik ada 2 kereta kecik tu jadi tak la nak berebut dan bergaduh...pandai dah keduanya menolak kereta tu perlahan-lahan pusing-pusing dalam rumah...masa bermain sibuklah keduanya nak bermain dan kalau dah sampai masa untuk tidur memang dah tak boleh nak bermain lagi... 

 Dari mula-mula mama jaga budak kecik dua orang ni memang mama dah atur dan praktikkan masa untuk mereka...jadi kenalah setkan waktu bila mereka nak tidur,bermain,menyusu, makan dan mandi jadi senanglah mama nak melakukan rutin harian mama pulak nanti...yang penting cara penyusunan masa kita buat mereka itu yang perlunya...

mereka pun boleh ikut bila ada masa yang telah ditetapkan macam tu...kiranya lebih senanglah bila mama dapat praktikkan masa macam tu...mudah-mudahan biarlah sehingga mereka besar nanti mereka sendiri sudah tahu untuk membahagikan masa dan dapat menentukan masa depan untuk mereka sendiri juga...

p/s peraturan dan menyusun masa mmg perlu dalam hidup kita...


8 comments:

  1. bestnya kan semuanya ikut peraturan... ; sy tgk mamaD pun sempat buat kerja2 lain, cekap lah kan kaum2 ibu ni...belajar dari pengalaman lalu. terbaik !

    ReplyDelete
  2. Ye mama., penting penyusunan masa ni. Baru la dpt lakukan tugas dgn efektif kan?

    ReplyDelete
  3. bagus entry ni
    meti senang kan nak jaga budak2 comel ni :)

    ReplyDelete
  4. InsyaAllah Mama ...moga diaorg dapat buat sendiri penyusunan masa bila dah besar nnt..

    ReplyDelete
  5. Kadang, pada awalnya, memang susah nak ikut masa yang di-fix kan. But then, lama-lama kalau terbiasa, dah tak ada masalah dah^^

    ReplyDelete
  6. Yupp kita perlu bijak menyusun masa, ada jadual waktu harian sendiri,.dan yg penting berdisiplin dgn jadual yg dirangka...

    ReplyDelete
  7. Setuju Mas. Itulah pentingnya ada ibu/pengasuh yg bijak mengatur masa.
    Jgn kata tak ada masa sebab anak-anak kalau dah dilatih dari kecil dia akan jadi biasa. Syok tiap-tiap hari dapt main dgn budak-budak kan Mas..

    ReplyDelete
  8. susun masa tu penting.. utk kepentingan diri sendiri juga kelak..:)

    ReplyDelete