11 February 2014

# resepi masakan

Resepi Sambal Sotong Kembang

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...

hari ni mama nak tunjuk resepi sambal sotong kembang yang mudah dan sedap...memang satu family mama suka dengan sambal sotong kembang ni...jom kita tengok resepinya yang mudah ini...

petua nak masak sotong ni kena rebus dulu sotong tu sekejap ye... biar air sotong tu keluar dan supaya bila masukkan dalam sambal nanti sambal kita tidak akan menjadi cair disebabkan air yang keluar dari sotong tu...

bahan-bahannya :
sotong kembang ikut suka berapa ekor nak masak... cili yang dah dikisar dengan bawang merah,bawang putih dan belacan,hirisan bawang besar,kalau suka letak kacang tanah pun sedap,sedikit gula,kicap,garam,serbuk perasa,sedikit air asam jawa dan sedikit daun sup untuk hiasan...

cara-caranya:
Sotong kembang dipotong dan direbus sekejap...tumis cili yang dah dikisar kacau hingga garing..dah garing masukkan gula sedikit kacau hingga betul garing dan pecah minyak...masukkan sedikit air asam jawa,kicap,masukkan garam dan serbuk perasa...dah cukup rasa barulah masukkan sotong kembang yang dah direbus tadi...biarkan sehingga kering sedikit barulah dimasukkan bawang besar yang telah dihiris-hiris.. kalau yang suka nak masukkan kacang tumbuk pun boleh dimasukkan...kacau sekejap sehingga masak kemudian bolehlah diangkat...masukkan ke dalam mangkuk dan hias dengan daun sup...siap sudah sambal sotong kembang ini... boleh dihidangkan dan dimakan dengan kicap manis,nasi panas juga ikan masin...selamat mencuba yer kawan-kawan...


10 comments:

  1. Assalamualaikum mama.. Sotong ni, mak Ros cukup suka.. makan dengan nasi lemak pula.. Tapi, Ros kurang sikit sotong.. kalau udang , iye.. hihihih

    ReplyDelete
  2. salam mama...sedapnya makan sotong kembang nie..kalau kena makan dengan nasi lemak pun sy suka..

    ReplyDelete
  3. boleh ambik resepi ni MAMA - lom pernah mencuba masak sotong kembang ni

    ReplyDelete
  4. Farah pun suka masak sambal sotong kembang ni... tiba2 rasa nak masak ni pula hari ni.. lama dah tak masak ni, thanks mama sebab bagi idea...ha ha ha...

    ReplyDelete
  5. Kalau kena dgn nasi lemak laaaagilah sedap ni Mas.
    Sedap sotong kembang ni sebab kenyal-kenyal. Keluarga kakak pun suka:)

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Mama

    waw....sedapnya tu....

    ReplyDelete
  7. ooo..mudah je...nak buat lah nanti..

    ReplyDelete
  8. terliur lak temgok gambar sambal sotong mama nie :)

    ReplyDelete