Saturday, December 29, 2012

Budak Kecil Mengamuk

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...

Kesian Awisy hari ni mama dia dah janji nak bawa keluar jenjalan tapi janji mamanya pada sebelah petang lepas Asar baru boleh keluar...budak-budak sekarang ni memang cukup pandai dan sensitif belum petang lagi dah sibuk mengamuk ajak keluar...

sebenarnya mata Awisy dah mula mengantuk jadi mama dia nak tidurkan dia dulu sebelum keluar tapi Awisy yang tak mahu tidur mulalah dia mengamuk dan menangis.....puas mama dia pujuk tapi tak mahu juga akhirnya mama dan atuk membawa Awisy pusing-pusing sekejap dalam taman menaiki kereta...

baru sekejap pusing mata Awisy dah pun terlelap jadi itulah sebenarnya kemahuan yang Awisy mahukan untuk membawa dia keluar jenjalan menaiki kereta barulah dia boleh tidur...memang bertuah betul budak kecik sorang ni...

budak-budak sekarang ni memang dah semakin cerdik walaupun hanya baru beberapa bulan dah pandai sesangat merajuk dan mengamuk...pandainya macam budak yang dah besar jer lagaknya....tu la kekawan banyak juga sebab kenapa anak-anak kita boleh berkelakuan begitukan...

sebab-sebab yang boleh buat kanak-kanak mengamuk dan merajuk berkemungkinan...
1-Kurang mendapat perhatian dari ibu atau
 bapa dengan berkelakuan begitu boleh mendapat perhatian  
2-Berkemungkinan mengantuk atau keletihan
3-Inginkan sesuatu tapi tidak berjaya mendapatkannya
4-Tidak sihat atau sakit
5-Keadaan cuaca persekitaran yang membuat dia tidak selesa
6-Atau sengaja memang nak mengamuk (kebiasaan)

semoga kita dapat mengawal sikap buruk anak-anak kita itu dari kecil lagi yer dan semoga ianya tidak akan berlarutan berperangai begitu sehingga besar...peribahasa orang tua2 dulu pernah berkata "hendak melentur buluh itu biarlah dari rebungnyakan kalau sudah menjadi buluh memang susah jadinya...oleh itu ajarlah anak-anak kita perkara-perkara yang baik semasa ianya masih kecil lagi..."



17 comments:

  1. awisy suka aircond kereta kot .. sambil gerak2 .. hehe

    ReplyDelete
  2. betul kata mama..... didik biar dari kecil...kalau dah besar nanti susah nak dibentuk......apatah lagi kalau dia dah pandai berkawan.....

    ReplyDelete
  3. salam ukhuwah..1st time nk komen kat blog ni..nice blog..entry pom not bad..btw, tomeiinyee awisy..smg menjd anak yg soleh kelak..in shaa ALLAH..amin..:)

    ReplyDelete
  4. ala comelnya masuk kereta terus tidur ye awisy..macam anak saya, kena aircond kereta senang terus tido..

    ReplyDelete
  5. Rasa macam nak cepat2 ade anak laaa.. kihkih =p

    ReplyDelete
  6. Budak2 sekarang memang cerdik2 mama.. Tang macam budak2 zaman2 kita dulu.. =)

    ReplyDelete
  7. wah..bijaknya dia..kecil2 dah pandai merajuk..hehehehe

    ReplyDelete
  8. alaa comelnya...ke awisy nk suruh nenek dia dukung? :-)

    ReplyDelete
  9. hihi..awisy..awisy
    pandai yer..
    geram la mama

    ReplyDelete
  10. Pandai awisy ye. Naik kereta dulu, baru nak tido. Hehe

    ReplyDelete
  11. Pandai awisy ye. Naik kereta dulu, baru nak tido. Hehe

    ReplyDelete
  12. Ala cian dia ye...

    p/s: nak tau pasal pelaburan tu leh emailkan pada AK..nanti AK leh explain.

    ReplyDelete
  13. salam pagi jumaat kak...ala cian dia ye..

    ReplyDelete