Friday, November 09, 2012

Atasi Masalah Tidur Tidak Lena Bagi Ibu Yang Mengandung

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...

Bagi ibu-ibu mengandung masalah sukar tidur lena ini memang biasa berlaku oleh itu bagi ibu-ibu yang ingin mengatasi masalah ini cubalah lakukan perkara-perkara di bawah ini InsyaAllah mudah-mudahan dapat tidur dengan lena di malam hari...

1- Jika kaki kejang,tekan kaki pada dinding,selain itu pastikan anda mendapat kalsium agar masalah ini dapat dikurangkan.

2-Posisi terbaik tidur mengiring dengan lutut separuh membengkok.Ini membolehkan jantung anda bekerja dengan lebih baik agar berat janin tidak menekan pembuluh darah utama.

3-Sekiranya anda sakit belakang,letakkan lebih bantal semasa berbaring.Letakkan satu bantal di bawah perut,celah kedua-dua kaki,bahagian belakang dan satu lagi di bahagian kepala.

4-Mengurangkan minum air terutamanya yang mengandungi kafein seperti teh dan kopi sebelum masuk tidur,ianya dapat mengelakkan anda kerap bangun tidur untuk membuang air kecil.

5-Cuba tidur secara mengiring ke sebelah kiri untuk membantu pengaliran darah dan oksigen ke plasenta.

6.Mandilah air suam sebelum tidur dan rasa segar itu akan memudahkan anda lena.

7-Pakailah pakaian atau baju tidur yang mampu menyerap peluh dengan baik kerana baju tidur yang tidak bersesuaian akan menganggu tidur anda.

8-Suasana bilik yang berserabut juga akan menganggu tidur anda oleh itu buatlah bilik tidur anda dalam keadaan kemas serta semburkanlah pewangi aromaterapi yang mampu membuat anda tidur dengan lena.

9-Mintalah tolong suami untuk mengurut sekurang-kurangnya ianya dapat membantu anda tidur dengan lena.

10-Makan sedikit makanan ringan seperti biskut bertenaga atau sekeping roti coklat ianya adalah kerana untuk mengelakkan anda terjaga di waktu malam akibat kelaparan.


14 comments:

  1. wah... tq mama, information berguna sgt2. xtau pun before ni. :)

    ReplyDelete
  2. salam jumaat mama tu jugakk.. ehhEEe

    ReplyDelete
  3. bagus petua yg mama kasi nie......sesuai utk semua....

    ReplyDelete
  4. tip berguna bt yg sedang berbadan 2

    ReplyDelete
  5. salam maz ..
    TQ tips ..
    tapi ieda selalu kena kejang kaki tuu / sentak mengkarung .. masa ngandung lagilah
    nak kata kalsium x cukup , puas dah makan huhuh

    ReplyDelete
  6. ha...bgus untuk ibu2x mngandung ni ^___^

    ReplyDelete
  7. Assalammualaikum..
    a veryyy good tips.. tks for sharing.. hehe ;)

    ReplyDelete
  8. Salam mama.. sgt berguna info mama utk Queen dan ibu2 hamil yg lain.. skrg ni mmg dah start tidur x selesa dan tidak lena.. kdg2 berlaku kekejangan.. info ni mmg sgt membantu.. tq mama..

    ReplyDelete
  9. salam mama..thanks atas perkongsian berguna nie..inshaallah bermanafaat utk saya jgk..:)

    ReplyDelete
  10. Pregnant dulu mmg dh rasa tk selesa wktu tidur..tu la dugaannya kan..

    ReplyDelete
  11. Pernah tengok bantal macam tu dalam movie yang JLO berlakon. hehe.

    ReplyDelete
  12. mcm best je bantal tu. sedap peluk, mmg lena la tidurnye. :)

    ReplyDelete
  13. Salam Puan2 sekalian,

    Kami menjual bantal Ibu mengandung @ pregnancy pillow yang diisi MICROBEADS aka biji2 halus macam Theraline Pillow; cuma bantal kami lagi Murah Dan bentuknya lagi besar Dan dapat menyokong bahagian2

    ReplyDelete