Tuesday, April 10, 2012

Makanan Kegemaran Rasulullah SAW..

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum semua mari kita lihat di sini makanan yang menjadi makanan kegemaran Nabi kita Muhammad SAW...


1-Barli
Bagus untuk demam jika dibuat sup


2-Kurma
Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.


3-Buah Tin
Buah dari syurga boleh mengubati penyakit buasir.


4-Anggur
Nabi suka buah anggur ianya dapat membersihkan darah,menguatkan buah pinggang dan membersihkan perut.


5-Madu
Ia adalah makanan segala makanan,minuman segala minuman,ubat segala ubat.Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas,membuka selera,menguatkan perut dan membuang kahak.Elok diminum diwaktu pagi dengan air suam.


6-Tembikai (segala jenis)
Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karater dan wajahnya, digalakan memakannya bagi wanita mengandung.


7-Susu
Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan seperti tangan membuang peluh dari dahi.Menguatkan belakang memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata,membuang kelupaan.


8-Cendawan
Baik untuk mata juga perancang keluarga.


9-Minyak Zaitun
Rawatan kulit dan rambut juga melambatkan penuaan,merawat radang perut.


10-Delima
Membersihkan tubuh dari syaitan juga bisikan syaitan selama 40 hari.


11-Cuka
Nabi selalu meminum dengan minyak zaitun (trend yang popular di restoran Italy)


12-Air
Minuman terbaik.Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan.Jangan diteguk sebab ianya mudah mendapat sakit pada hati.




‎ 

21 comments:

  1. tq for sharing.. smua makanan ni memberi kesan y baik pd tindakbalas tubuh.. tp cuka tu..cuka y masak tu yer..

    ReplyDelete
  2. Mama...yg ke 11 tu agak susah kita nak amalkan, kan? Sebenarnya kita semua tak konsisten buat sesuatu, jadi kesannya agak mengecewakan pd tubuh.

    ReplyDelete
  3. semua makanan yang berkhasiat, harus kita amalkan!

    ReplyDelete
  4. fakta tentang buah delima tu menarik la mama..
    mana nak dpt buah delima..hmm

    ReplyDelete
  5. Ooo... tembikai tu baik untuk ibu mengandung yee... tapi pantang org dulu2x jangan makan banyak2x nanti masuk angin...

    ReplyDelete
  6. Semuanya saya suka makan. CUma cuka tu, cuka yg mana? Cuka epal ke? Cuka beras? Atau cuka makan? Kang silap2 cuka getah. Oh..mintak simpang.

    ReplyDelete
  7. cuke ye
    nak kene belajo2 mkn cuka ni
    huhuhuhu,,,

    ReplyDelete
  8. jika diperhatikan..maknan makanan ni semuanya hasil semulajadi,yg bawa penyakit kebanyakan dari bahan2 tiruan spt M.S.G dan yg sewaktunya

    ReplyDelete
  9. hampir semua senarai makanan tu saya suka kecuali kurma..saya pun tak tau tp saya memang tak gemar kurma!!!

    ReplyDelete
  10. selalu teguk je kalau minum air..rakus minum air..haha

    ReplyDelete
  11. thanks mama...
    nak kena amalkan nie......

    ReplyDelete
  12. bab cuka tu yang failed sikit..hehehe..tapi cuka memang baik untuk kesihatan..

    ReplyDelete
  13. salam mama, semua ni dah pernah makan cuma yg cuka je kurang sikit sbb masam...

    ReplyDelete
  14. Air kosong tu memang saya amalkan selalu.... Ada juga yg tak suka....

    ReplyDelete
  15. terima kasih untuk perkongsian tu mama .. hehe

    ReplyDelete
  16. terima kasih dengan info nie mama...Kancil akan amalkannya...malah boleh disebarkan kepada murid - murid kancil

    ReplyDelete
  17. info yg bagus :D. perlu mkn byk buah lpas ni.

    ReplyDelete
  18. bagaimana dngan kambing.Bukan ke Rasulullah cukup suka makan kambing

    ReplyDelete