Thursday, April 19, 2012

43 Perkara Menyekat Rezeki

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum semuanya...
Jom kekawan mari kita lihat apa dia perkara-perkara yang menyekat rezeki kita  selama ini dan marilah kita cuba seelok-eloknya tidak melakukan perkara-perkara seperti itu lagi...


1-Tidak sembahyang atau solat
2-Tidak membaca Bismillah ketika hendak makan
3-Makan atas pinggan yang terbalik
4-Memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri
5-Menganggap ringan apa2 yang terjatuh dalam hidangan makanan
6-Berwuduk' di tempat buang air besar atau air kecil
7-Suka bersandar pada pintu rumah
8-Suka duduk di atas tangga
9-membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan
10-Membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung
11-Tidak membersihkan rumah
12- Membuang sampah atau menyapu dengan kain
13-Suka membersihkan rumah pada waktu malam
14-Suka tidur di atas muka
15-Membakar kulit bawang
16-Menjahit baju yang sedang di pakai
17-Mengelap muka dengan baju
18-Berdiri sambil bercekak pinggang
19-Tidur tidak memakai baju
20-Makan sebelum mandi hadas
21-Tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh
22-Pergi ke pasar sebelum matahari terbit
23-Lambat pulang dari masjid
24-Doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak
25-Kebiasaan tidak menutup makanan yang dihidangkan
26-Suka memadam pelita dengan nafas
27-Membuang kutu kepala dalam keadaan hidup
28-Membasuh kaki dengan tangan kanan
29-Membuang air kecil pada air yang mengalir
30-Memakai seluar sambil berdiri
31-Memakai serban sambil duduk
32-Mandi junub ditempat buang air dan atau tempat najis
33-Makan dengan menggunakan dua jari
34-Berjalan diantara kambing
35-Berjalan di antara dua perempuan
36-Suka mempermainkan janggut
37-Suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut
38-Meletakkan tapak tangan pada hidung
39-Suka mengigit kuku dengan mulut
40-Mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan
41-Menghadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil
42-Menguap ketika solat
43-Meludah di tempat membuang air besar atau air kecil



17 comments:

  1. kalau bekerja tentunya berkemas rumah pada waktu malam selps pulang dari kerja.. kalau tidak seminggulah rumah x berkemas... hehehehe

    ReplyDelete
  2. uikkk... banyaknya pantang larang yeee.... terima kasih berkongsi ilmu....

    ReplyDelete
  3. Tak boleh ke meludah kat tempat buat air besar & air kecil. Huhu. Saya selalu ludah dlm toilet bowl. Sebab senang nak selesaikan. Huhu.

    ReplyDelete
  4. salam mama,

    bagusnya perkongsian ilmu ni..banyak rupanya yg sy buat dan ambil mudah..insyaAllah nak perbaiki diri lepas ni :)

    ReplyDelete
  5. uish...banyak gak yang saya selalu buat tu.hmmm..

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum mama.


    nampak macam ringan, kena beringat selalu...terima kasih berkongsi mama :D

    ReplyDelete
  7. tq for sharing..baru tahu perkara yg leh sekat rezeki..perkara kecik jer tp..eermmm ada yg nak kena ubah nie

    ReplyDelete
  8. x sangke yg no. 8 n 9, 30 pun...lps ni xnak amalkan lg...
    thanks utk perkongsian ni kak...

    ReplyDelete
  9. thanks for info........
    jenuh nak hafal semua nie mama.....

    ReplyDelete
  10. huhu. nice sharing mama. nampak ringan tapi kesannyaaaa. ;)

    ReplyDelete
  11. Thanks mama sudi follow blog saya :)

    ReplyDelete
  12. kebanyakkannya benda2 yang dianggap remeh =.=

    ReplyDelete
  13. Semoga kita semua sentiasa murah rezeki kan, amin...:D

    ReplyDelete
  14. Insyallah... bagus untuk panduan mama.. luv u... i follow

    ReplyDelete
  15. terima kasih atas perkongsian nie akak

    ReplyDelete