SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum semua..

Batuk
-Ambil sebiji pisang embun yang masak belah dua ,ditabur dengan ragi serbuk sebanyak 1 sudu teh tutup dan bakar hingga pisang setengah masak.Makan pisang bakar ini sebelum masuk tidur dan lakukan selama tiga malam berturut2 insyaAllah batuk akan beransur hilang.


-Ambil sebiji bawang mesar dan lumatkan,Seelah itu campurkan dengan satu sudu madu.Minumlah tiga kali sehari moga batuk itu akan segera berkurangan.


Kulit Muka Kering
Untuk mengatasi tompok-tompok putih di muka akibat cuaca panas ialah dengan membersihkan muka dengan air panas suam.Setelah itu sapukan madu yang sudah dimasak dan menjadi suam pada kulit muka dengan menggunakan jari tangan.Picitlah perlahan-lahan supaya meresap dan biarkan lebih kurang setengah jam.Kemudian bersihkan dengan air panas suam dan bilas pula dengan air biasa amalkan selalu insyaAllah kulit akan kembali seperti biasa.


Sawan Di Kepala Bayi
Sekiranya bayi yang berusia sebulan ke atas mengalami kulit kepala berkudis serta mengeluarkan  bau yang kurang menyenangkan.Ambil tiga helai daun pandan,tiga helai daun serai dan sedikit air.Bahan-bahan ini direbus hingga asam gelugur menjadi kembang,setelah air suam mandikan bayi dengan air rebusan ini di bahagian kepala.Lakukan setiap kali memandikan bayi.


Demam Kuning
Ambil seketul nila baju dan rendam di dalam air mandian bayi.Setelah larut mandikanlah anak anda dengan air nila itu.Di samping itu elok dinilakan lampin bayi tersebut atau boleh dicuba dengan cara ini juga rebus daun blimbing tunggu sehingga suam dan kemudian mandikan bayi itu dengan air rebusan daun tadi.