Thursday, February 16, 2012

Anda Di Mata Orang Lain

SALAM 1 MALAYSIA

Assalamualaikum...
Suatu hari seorang penceramah terkenal membuka seminarnya dengan cara yang unik sambil
memegang wang Rm 100 dia bertanya kepada hadirin.


"Siapa yang nak duit ini?"


Kelihatan ramai penonton angkat tangan menunjukkan ramai yang minat.


"Saya akan berikan wang ini kepada salah seorang dari anda,tapi sebelumnya perkenankanlah saya buat ni dulu..."


Dia berdiri mendekati hadirin,Wang itu diramas-ramas dengan tangannya sehingga renyuk.
Lalu bertanya lagi,


"Siapa yang masih mahu duit ini?"
Jumlah tangan yang mengangkat tak berkurangan.


"Baiklah ," jawabnya.


"Apa jadinya bila saya melakukan ini?"


Ujarnya sambil menjatuhkan wang itu ke lantai dan melenyek-lenyekkan dengan kasutnya.Meski masih utuh,kini wang itu jadi amat kotor,lusuh dan amat renyuk.


"Okay,sekarang masih ada yang berminat?"
Tangan-tangan yang angkat ke atas masih tetap banyak.


"Hadirin sekalian.Anda baru saja menghadapi sebuah pelajaran penting.Apapun yang terjadi dengan wang ini anda masih berminat kerana apa yang saya lakukan tidak akan mengurangi nilainya...


Biarpun renyuk,lusuh dan kotor wang ini tetap bernilai Rm 100 juga, dalam kehidupan ini kita pernah beberapa kali terjatuh,terkoyak dan dipenuhi kotoran akibat keputusan yang kita buat dan situasi yang menerpa kita dalam sesuatu keadaan dahulu.


dalam keadaan seperti itu kita merasa tak berharga tak bererti.Padahal apapun yang telah dan akan terjadi anda tidak pernah akan kehilangan nilai di mata mereka yang mencintai anda lebih-lebih lagi di mata Allah.


Jadi walau bagaimana kotor pun anda kita masih mempunyai nilai yang tersendiri,sayangilah diri anda,bertaubat jika membuat dosa,terus berusaha jika gagal kerana kita sebenarnya amat berharga.


Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang di pandang sama hanya iman dan takwa yang membezakan kita.


By:Mohd Amiruddin



23 comments:

  1. Betul tu mama..saya sokong..kalau tersalah langkah, kembalilah ke pangkal jalan..

    ReplyDelete
  2. diri kita memang berharga sebab tu laa kita kena menghargai diri kita.. jika kita menghadapi kegagalan jgn terlalu cpt mengalah..
    teruskan berusaha..gagal sekali bukan bererti gagal selamanya..

    ReplyDelete
  3. tak kira tinggi tahap dewa sekali pun hanya Allah yang berhak untuk menilaikannya :)

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum..mama,

    sayangi diri perlu sebelum sayangi orang lain..

    ReplyDelete
  5. yang buruk tu tak semestinya jahat kan?

    ReplyDelete
  6. @saffiya_aleesya @ echa

    teruskan usaha membaiki kelemahan yg kita ada tekadkn semangat juang yg tinggi pasti kita akan berjaya...:)

    ReplyDelete
  7. @sekamar rindu

    pasti tu sygilah diri kita dulu baru org lain...:)

    ReplyDelete
  8. SALAM MAMA..
    tersentuh hati baca...terima kasih atas perkongsian ini..

    btoll sgt tue..keputusn yg kta buat xselalunya tept tapi itulah yg mgajar kta untuk membuat kptusan yg lebih tept dimasa mndtg...

    ReplyDelete
  9. Yup,betul sesangat..tapi ada manusia yang suka menjatuhkan nilai manusia lain..

    ReplyDelete
  10. sape tak mau duit ?...orang mengandung juga tidak mintah melihat duit

    ReplyDelete
  11. kita semua sama saja disisiNya...cuma kadang2 kita saja yang terlupa...bila senang langsung tak ingat padaNya..bila susah baru teringat padaNya..sama2 la kita perbaiki diri...peringatan untuk diri sendiri jugak..:D

    ReplyDelete
  12. pnah bace gk sblum ni tp tak igt dkt mane...

    tp mmg power la dia punye punyampaian...dengan sekeping kertas boleh wat berperenggan2 maksud...

    ReplyDelete