Saturday, August 20, 2011

Rahsia Minyak Wangi...

SALAM 1 MALAYSIA

Hari ke 20 berpuasa terasa kesedihan mula terasa di hati 
apabila Ramadhan akan meninggalkan kita semua
muncul pula bulan Syawal ...
Pasti Syawal nanti semua persedian telah siap diaturkan...
Hari ni mama nak cite tentang perihal tentang minyak wangi  sebab
itu salah satu persediaan utk hari raya juga kan
 Jika kekawan ingin tahu lebih lanjutkn...
Jom kita lihat n baca n3 ni:

Pernah tidak kita semua terfikir selain kecantikan wajah, 
kita semua juga perlu memastikan yang kita semua 
hendaklah sentiasa berbau wangi dan 
harum lebih-lebih lagi di saat bertemu kekasih hati atau 
bertemu dengan orang ramai.
Bau yang tidak menyenangkan pasti saja akan 
menjarakkan teman-teman untuk bergaul dengan kamu.
Walaupun  kamu tidak menyedarinya,
 tetapi pasti ada yang akan bercerita bila kita 
kurang menjaga pemakaian minyak wangi kita.
Semua orang pasti memakai minyak wangi dari
berbagai-bagai jenis dan bau ,
di sini ingin mama nak berkongsi akan panduan memakai 
dan memastikan minyak wangi kita bertahan lebih lama.


1.Haruman tahan lebih lama jika disapu pada kulit bawah pakaian.Tetapi 
 perlu berhati-hati disaat menyemburkan kerana takut akan merosakan pakaian kamu.
2.Minyak wangi berkesan pada kulit panas dan mempunyai peraliran darah yang baik.
Belakang telinga dan nadi pada sendi tangan adalah tempat paling sesuai untuk mencalit minyak wangi.
3.Setiap minyak wangi mempunyai keharmonian baunya yang tersendiri.Sekiranya kamu mempunyai minyak wangi lebih daripada satu pada masa yang sama,keharmonian minyak wangi akan hilang.Ini hanya akan merosakan ciri-ciri setiap minyak wangi dan menimbulkan bau yang kurang menyenangkan.
4.Minyak wangi dicipta agar tubuh berbau harum.Kamu perlu bijak menggunakannya kerana harumannya akan tahan lebih lama.Untuk menyembur minyak wangi kamu tidak digalakkan untuk menyemburnya pada pakaian
kerana ini akan menyebabkan pakaian kamu rosak dan berbekas.Kamu boleh menyemburnya ke udara dan biarkan bauannya terkena pada pakaian kamu.
5.Kamu juga boleh menyembur dengan membentangkan baju di atas katil dan semburkan minyak wangi di atasnya.Cara lain, kamu boleh semburkan pada saputangan,lalu usap pada pergelangan tangan dan belakang telinga.
6.Panduan lain untuk memakai minyak wangi ialah sebelum menyeterika baju kamu boleh menyembur wangian di atas papan seterika.Panas yang dikeluarkan oleh seterika boleh membantu menyebarkan aroma ke seluruh pakaian kamu.
7.Kamu juga boleh menyembur minyak wangi ke tapak tangan,tepuk beberapa kali sebelum menyapukan di belakang telinga atau sendi nadi pada tangan kamu.


Panduan Haruman Tahan Lebih Lama
1.Agar haruman tahan lebih lama kamu perlu mengenal pasti bahagian anggota badan yang apabila dicalit harumannya akan melekat.Minyak wangi amat berkesan pada kulit yang panas dan pengaliran darah yang baik,belakang telinga dan pergelangan tangan tempat paling sesuai sekali dicalitkan minyak wangi.
2.Untuk haruman tahan lebih lama perlu kamu ingat hanya gunakan satu saja haruman dan jangan dicampurkan dengan haruman yang lain kerana ini akan membuat kamu kurang selesa.
3.Kamu juga perlu menjaga minyak wangi kamu bagi memastikan harumannya tahan lebih lama.Elakkan daripada menyimpan di tempat yang bersuhu panas.Cahaya matahari boleh merosakkan haruman ini.
4.Kamu perlu tahu kategori haruman manakah yang bersesuaian dengan kamu.Untuk ke pejabat atau kuliah mungkin haruman yang sederhana dan ringan amat sesuai.Jika haruman yang terlalu kuat mungkin boleh menyebabkan sakit kepala,asma dan sesak nafas.
5.Untuk mengekalkan haruman kamu juga boleh menggunakan losen,gel mandian atau sabun daripada produk haruman yang sama.Gunakannya kerana ia membantu untuk mengekalkan haruman tahan lebih lama pada kulit kita.


Panduan Menyimpan Minyak Wangi
1.Elak menyimpan minyak wangi atas meja solek yang terdedah pada sinaran matahari.Sinaran matahari yang berterusan boleh menjejaskan keharumanan minyak wangi kamu simpanlah minyak wangi itu di tempat bersuhu bilik.
2.Elak menyimpan minyak wangi di dalam kereta kamu.
3.Haruman yang telah dibuka penutupnya seeloknya dipakai dalam masa dua tahun.
4.Haruman yang belum dibuka boleh disimpan selama 20 tahun,tetapi jika ia terdedah kepada udara haruman akan mula rosak.
5.Jangan menyimpan minyak wangi dalam peti sejuk kerana akan memberi kesan pada makanan kamu.


Itulah serba sedikit yang dapat mama berikan tips dan panduan pada kekawan semua.
Semuga dengan entry mama ini dapat bagi kamu semua manafat yang berguna.
Semua pengetahuan ini mama dapat dan ketahuinya 
melalui pembacaan buku-buku dan majalah-majalah dan
 mama rasa amat berguna sekali dikongsikan bersama-sama kamu semua.
Ok lah itu saja buat kali ini jika ada lagi panduan dan
tips yang berguna akan mama tuliskn n3nya nanti.

 Minyak wangi Enchanter

8 comments:

  1. huhuhu
    sgt suke entri nih!
    sebb suke sgt wangi2
    hehehhee
    =)
    sukeee perfum!

    ReplyDelete
  2. ske minyak wangi bodisop

    mahal tp wngiiii

    ReplyDelete
  3. @aimie amalina

    yer la aimie kita mesti lah wangikn....sape la kita kalau x wangi...minyak wangi x boleh dipisahkan dr wanita...:)

    ReplyDelete
  4. @Iffah Afeefah

    mmg minyak wangi bodyshop mahal sikit tapi wangi...:)

    ReplyDelete
  5. hehe..suka beri hadiah minyak wangi untuk yg tersayang..:) lagii suka kalau dpt hadiah minyak wangi dari seseorang..:)

    ReplyDelete
  6. @ariana

    yer la minyak wangi bestkn...kalau dpt hadiah minyak wangi lg lah bestnya...:)

    ReplyDelete
  7. salam mama,

    lind suka sangat perfume...lepas dulu buat practical kat duty free zone kat perfume & cosmestic department...mmg hafal la semua perfume apa yg wangi, perfume apa yg bau floral or sweet dan perfume apa yg bau tak sedap dan boleh buat orang bersin...:)

    ReplyDelete
  8. @iyan shazlind

    oh ye ke....bagus la dpt hafal semua perfume n cosmestic ni senang nak belikn kalau dah tahu semuanya...

    ada eh minyak wangi yg boleh buat org bersin...kes naya ni kalau pakai nanti kita lalu kat org mesti bersin punyer...:)

    ReplyDelete