JIRAN TETANGGA

Tuesday, October 27, 2015

Kisah Kucing-Kucing Jiran

ASSALAMUALAIKUM...
Semalam semasa kemaskan halaman rumah mama ini terbaulah satu bau yang sudah terbiasa...tercari juga dari arah mana datangnya bau menusuk hidung ni...puas cari-cari tak jumpa juga..bila mama siram longkang tu baunya yang semerbak itu terus hilang...terfikir juga mungkin ada bekas tapak kaki atau ada sesiapa yang terpijak sesuatu ke..pi cek semua tapak kasut okay jer..semuanya..tak ada apa-apa pun..bila leka sapu sampah kat depan rumah..terpandanglah mama 2 ekor kucing putih yang sibuk dok mencium di kawasan tepi pasu bunga mama tu..


pinjam gambar Mr.Gugel

Rasa cuak juga mungkin inilah sebabnya ada bau yang semerbak kat situ rupa-rupanya ada 2 ekor si putih ini yang memerut di situ agaknya..tapi tak tahu kat mana hanya baunya jer..rasa-rasanya mesti dalam longkang tepi tu...terus jer sergah 2 ekor si kucing putih ni...berterabur lari sebab kena sergah tadi...rupa-rupanya 2 ekor putih ni dah nak jadikan jamban dia kat situ pulak agaknya yer...alamak macam mana ni ! si kembang yang mama jaga kat rumah ni pun tak berak merata-rata tapi kucing jiran mama ni pulak yang memerut kat situ...nak marah tuannya pun buat apakan...jadi kenalah settelkan sendiri...

Nak buat macam mana lagi..nama pun binatang manalah dia tahu kat situ tak boleh memerut..jadi kenalah cari ubat nak hilangkan bau yang kurang menyenangkan ini...kena segera cari sesuatu untuk menyelesaikan segala masalah yang dihadapi...kalau tidak memang jadi jamban si putih kat situ la nanti..bukan apa tapi memang perlu juga dilakukan segera...tak mahulah nanti ada bau yang kurang menyenangkan di hadapan rumah mama ni..

Akhirnya setelah beberapa hari settel juga semua masalah..hubby tolong belikan dan curahkan minyak tanah kat situ..agak-agaknya hilang la kot bau jamban si putih kat situ...alhamdullilah tak ada lagi nampak si putih 2 ekor tu berkeliaran lagi kat tepi longkang depan rumah mama ni lagi..



kredit gambar Mr,Gugel

5 comments:

  1. ooo guna minyak tanah ya
    anum pun ada masalah yang sama

    ReplyDelete
  2. Memang petua org tua-tua kalau tak nak kucing berulang berak balik tempat yg sama simbah dgn minyak tanah.. Harap tak berulanglah kan..

    ReplyDelete
  3. hehehe suka tengok ucing ji..yang gambar 1 tu ada iras putih di rumah Etuza...cantik molek semuanya tu maszul

    ReplyDelete
  4. Nakal kucing putih ni kan...Agaknya jiran tu tahu membela ajer kot tapi kebajikan mereka ini terabai...Kesian kucing putih...dia tak bersalah...yang salahnya pemilik yang tidak tahu menjaga kebajikan si putih mereka itu...hehehe

    ReplyDelete

DUIT TABUNG