26 September 2014

# info agama

Sikap Sangkaan Buruk Dan Baik Dalam Diri Kita

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...
Salam Jumaat...

Setiap manusia di dunia ini memang ada berbagai-bagai perangai dan sikap...ada yang suka mengata,ada yang suka menghina orang lain,menghasut dan macam-macam lagi... salah satunya sikap yang buruk itu adalah berprasangka buruk dan baik sesama manusia...

memang sukar kita hendak membendung sikap manusia yang begini..biarkanlah mereka dengan perangai yang tidak elok itu hanya Allah saja yang mampu membalas semua perbuatan mereka sendiri... 

Berprasangka buruk..
-orang beribadah disangka riak
-orang yang 'relax' disangka malas
-orang yang pakai bau baru disangka hendak menunjuk
-orang yang pakai baju buruk pula disangka zuhud
-orang yang makan banyak disangka pelahap
-orang yang makan sikit disangka 'diet'
-orang baik disangka buruk

-orang yang buruk disangka baik
-orang senyum disangka mengejek
-orang masam disangka merajuk
-orang bermuzakarah disangka mengumpat
-orang diam disangka menyendiri
-orang menawan disangka memakai susuk
-orang nampak ceria disangka membela

inilah diantara perkara-perkara yang selalu membuat manusia menjadi berburuk sangka sesama manusia..moga kita dijauhkanlah dari sikap yang kurang elok begini...

p/s dah hari Jumaat sekejap jer masa berlalu...

7 comments:

  1. kita kena tukar mind setting kita....always be positive thinking

    ReplyDelete
  2. memang sukar untuk puaskan hati semua orang

    ReplyDelete
  3. Salam Jumaat Mama......... Betul tu Mama ,Lya setuju ..Kita ni nak puaskan hati orang mmg susah ..Ada jer yang tak kena kan Mama

    ReplyDelete
  4. moga di jauhkan prasangka buruk dari diri kita ye mama....salam jumaat..

    ReplyDelete
  5. Betul tue . kt dunia nie Ada mcm2 peragai org

    ReplyDelete
  6. salam jumaat juga untuk muuuuu

    ReplyDelete