03 July 2014

# Ramadhan

Cara Mana Yang Paling Disukai Beli Atau Masak Sendiri..?

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...

Hari ni dah masuk hari yang ke 5 kita semua umat Islam berpuasa...semoga ibadat puasa kita dibulan ini akan diterima dan kita dapat menjalankan ibadat puasa itu dengan hati yang seiklas-ikhlasnya...bagaimana juadah kawan-kawan untuk berbuka nanti dimasak sendiri atau beli di bazar ramadhan sahaja..?

Biasanya di bulan puasa begini memang banyak bazar-bazar ramadhan...bermacam-macam juadah dijual di sana...kalau ikutkan hati semua makanan yang dilihat hendak dibeli tanpa memikirkan rasa pembaziran...pada kawan-kawan yang kekurangan masa eloklah mencari juadah untuk berbuka di bazar ramadhan saja tapi kena juga berhati-hati dengan makanan yang dibeli kekadang ada penjual yang menjual makanan yang kurang bersih dan basi..membeli juadah tu pun kenalah beringat-ingat jangan kita terlalu mengikut nafsu hingga berlakunya pembaziran...


Bagi mama sebagai suri rumah ni memang lebih suka kalau masak makanan di rumah saja..itu lebih baik pada mama kerana kita sebagai ibu akan merasa keseronokkan bila melihat anak-anak gembira berbuka puasa dan menjamu selera dengan masakan yang kita masak sendiri di rumah...kepuasan dari hasil tangan sendiri untuk anak-anak dan suami itu lebih mendapat keseronokkannya.. lebih-lebih lagi bila kita dipuji kerana masakan yang kita masak itu sedap rasanya...

Pada mama memang lebih suka makanan untuk berbuka nanti mama sediakan sendiri di rumah...lagi pun hubby memang tak suka kalau beli lauk-pauk di luar..dia lebih suka mama sendiri yang menyediakannya lebih sedap dan rasa puas hati katanya...itu pada pendapat hubby la sebab dia memang jarang sekali membeli juadah di bazar ramadhan..pada yang suka bolehlah memasaknya sendiri pada yang tak sempat atau kekurangan masa memang eloklah beli saja di bazar..itu semua terpulanglah pada diri kita sendiri...tepuk dada tanya selera...

15 comments:

  1. satu lagi mama..seluk poket tengok duit dlu..kalau xdak tu,baik berjimat masak sendiri je..hehe

    ReplyDelete
  2. memang prefer masak sendiri dari beli kat luar kan mama,tapi bagi yang bekerja nie,kekadang kena jugak beli kat luar kalau tak sempat..

    ReplyDelete
  3. bazar wakaka.. sebabnya family CT bertiga saja and kalau masak lebih banyak buang daripada makan :D selamat berpuasa ~

    ReplyDelete
  4. betul Mama - saya pun masak sendiri tp sampai udh xtau menu ape nk masak
    selamat berpuasa

    ReplyDelete
  5. Kakak ni memang dari dulu memang kalau ramadhan aje cuti masak memanjang Mas. Balik kerja kakak cuma masak air dan nasi aje. Lain semua abang beli kat bazar.

    ReplyDelete
  6. cheery pun prefer masak sndiri, kalo lauk goreng mkn ngan kicap pon ok dah..sebab serik beli kat bazar..membazir pun yer jgk. tapi kalo mls ataw xsempat beli bazar jgk lah..hihi

    ReplyDelete
  7. Fiza kan, baru hari ni nak mula masak utk berbuka kt rumah :p

    ReplyDelete
  8. Masak sendiri. Tapi hari ni teringin nak makan nasi arab pulak. Hihi jadi beli lah jugak.. :D
    Bw :)
    Salam singgah dari irra
    http://www.irrayyan.com
    Irra follow blog ni
    Selamat berpuasa ^^

    ReplyDelete
  9. saya lebih suka masak sendiri. tapi sekali sekala beli dekat bazar pun ok juga.

    ReplyDelete
  10. kalau nak beli kena bijak pilih tempat kan mama

    ReplyDelete
  11. Asiah plak, alhamdulillah sampai semalam masih masak untuk berbuka, just beli kuih2 je kat bazar ramadhan...;)

    ReplyDelete
  12. kalau kat rumah ni mmg jarang beli makanan kat bazar...mmg mak yg masak. Itupun dah cukup. Kalau masa study dulu, waktu bulan ramadhan mmg kerap beli makanan kat bazar...nak masak sndiri mcm tak sempat je...hehe

    ReplyDelete
  13. bila dah bekeluarga lain lah kan caranya mama..:)
    family husna pon payah sgt nak membeli di bazaar..melainkan hari tu kami xde kat rumah..:p

    ReplyDelete